Punainen Risti ystävänpäivänä: yhteisöllisyys lisää hyvinvointia ja terveyttä

Punaisen Ristin vapaaehtoiset järjestävät 14.2. kymmeniä tapahtumia eri puolilla Suomea rekrytoidakseen ystävätoimintaan mukaan uusia vapaaehtoisia. Samalla Punainen Risti puhuu yhteisöllisyyden ja toisesta välittämisen puolesta.

- Punaisen Ristin ystävänpäivän teema "Iloa ystävyydestä" toimii molempiin suuntiin. Ystävyys tuo iloa sekä yksinäiselle, jonka luona vapaaehtoinen vierailee että vapaaehtoiselle itselleen, sanoo Punaisen Ristin kotimaan avun suunnittelija Anita Hartikka.

Yhteisöllisyyden parantavalle voimalle tieteellistä näyttöä

- Väestötutkimusten avulla on pystytty osoittamaan, että yhdessä toimimisella on suora yhteys henkiseen hyvinvointiin, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Markku T. Hyyppä.

- Yhdessä puuhaaminen, sosiaalinen osallistuminen ja harrastustoiminta ovat terveyden suojatekijöitä siinä missä matala verenpaine ja terveellinen ruokavaliokin, Hyyppä jatkaa.

Ystävätapahtumia Helsingistä Kittilään

Ystävänpäivän kunniaksi Punaisen Ristin vapaaehtoiset vierailevat palvelutaloissa ja hoitokodeissa, järjestävät juhlia ja seminaareja ja esittelevät toimintaansa erilaisissa tilaisuuksissa. Tällä hetkellä Punaisen Ristin ystävätoiminnassa on mukana noin 9000 vapaaehtoista, mutta ystäville on jatkuvasti kasvava kysyntä. Uusia vapaaehtoisia yritetään rekrytoida mukaan joka puolella Suomea.

Suomen Punaisen Ristin pääyhteistyökumppani Tapiola tukee Punaisen Ristin ystävätoimintaa. Tapiola osallistuu uusien vapaaehtoisten rekrytointiin mm. järjestämällä ystävätapahtumia yhteistyössä Punaisen Ristin vapaaehtoisten kanssa.

Ystävänpäivän tapahtumaluettelo osoitteessa www.punainenristi.fi.

Punaisen Ristin kotimaan avun suunnittelija Anita Hartikka, puh. (09) 129 3275 ja 040 5080806

Punaisen Ristin tiedottaja Sanna Räsänen, puh. (09) 129 3241 ja 040 5217299