Punaisen Ristin ensiapupäivystäjät ovat kiireisiä kesän kynnyksellä

Koulut päättyvät ja kesä alkaa virallisesti tulevana viikonloppuna. Suomen Punaisen Ristin ensiavun ja päihdetyön vapaaehtoiset auttavat juhlijoita koulujen päättäjäisviikonloppuna sekä kesän aikana erilaisissa tapahtumissa ja keikoilla ympäri Suomea. Koulujen päättäjäisiin liittyviä ensiapupäivystyksiä järjestetään esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella.

Punaisen Ristin ensiapuryhmä hoitaa juhlijoiden pienet haavat ja vammat. Vahvasti päihtyneet otetaan ensiapuun selviämään. Lisäksi ensiapuryhmä tilaa paikalle ammattiapua, jos hätä on suuri.

– Vakavammat tapaturmat voi välttää, kun pitää järjen mukana tekemisissään juhlatilanteessakin ja välttää uhkarohkeita tekoja, muistuttaa valmiustoiminnan koordinaattori Riitta Bäckman juhlijoita.

– Kesätapahtumissa kannattaa kiinnittää huomio omaan hyvinvointiin jo etukäteen. Pitää muistaa juoda tarpeeksi nestettä ja syödä säännöllisesti, sanoo Bäckman.

Kesän festareilla kiertävät myös Punaisen Ristin päihdetyön vapaaehtoiset. Heidän tarkoituksenaan on jutella hyvässä hengessä jokaisen omientarpeiden mukaisesti. Päihdetyön vapaaehtoiset tukevat ihmisiä tiedostamaan päihteiden vaikutukset ja auttavat ehkäisemään päihdehaittoja. Päihdetyön vapaaehtoiset tunnistaa sinisistä liiveistä, joissa on Punaisen Ristin tunnus.

Kesän tapahtumien järjestäjät voivat tilata ensiapupäivystyksen Suomen Punaiselta Ristiltä. Kaikki Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat täysi-ikäisiä ja tehtäväänsä koulutettuja.

Yhteyshenkilöt:

Helsingin ja Uudenmaan piirin valmiustoiminnan koordinaattori Riitta Bäckman, puh. 0400 428 918

Tampereen osaston toiminnanjohtaja Liisa Flinck-Vasama, puh. 03  3141 6911 (arkisin klo 10-14)

Päihdetyön suunnittelija Kati Laitila, puh. 040 589 5778

Punaisen Ristin ensiaputoiminta: www.punainenristi.fi/ensiapu