Punaisen Ristin Inhimillisen kädenojennuksen saa Suomen Palloliitto

Suomen Punaisen Ristin Inhimillinen kädenojennus -palkinto luovutetaan tänä vuonna Suomen Palloliitolle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt inhimillisiä ja humanitaarisia arvoja etenkin nuorten parissa. Tunnustuksen luovuttavat Suomen Palloliitolle Suomen Punaisen Ristin puheenjohtaja Erkki Liikanen ja pääsihteeri Kristiina Kumpula olympiastadionilla keskiviikkona 10.6. pelattavassa jalkapallomaaottelussa Suomi-Venäjä. Tunnustus luovutetaan ottelun puoliajalla. Rohkeutta toimia rasismia vastaan – Palloliitto ei ole kaihtanut vaikeiden asioiden esille nostamista, josta on osoituksena esimerkiksi Rasisti on reppana -kampanja. Rasismiin puuttuminen on lähellä molempien järjestöjen arvoja ja toimintaa, sanoo Suomen Punaisen Ristin viestintäjohtaja Hannu-Pekka Laiho. Palloliiton Kaikki Pelaa -ohjelmalla, on puolestaan edistetty merkittävästi lasten ja nuorten hyvinvointia ja suvaitsevuutta. Punainen Risti haluaa osoittaa Inhimillisen kädenojennuksen myös kaikille jalkapallon parissa vapaaehtoistyötä tekeville valmentajille ja tukijoukoille, jotka tekevät merkittävää työtä. – Inhimillisyys on tärkeä arvovalinta, joka sopii hyvin yhteen kuningas jalkapallon kanssa, huomauttaa Laiho. Punaisen Ristin ja jalkapalloliittojen yhteistyö toimii myös kansainvälisellä tasolla. Kansainvälisellä jalkapalloliitolla FIFA:lla ja Euroopan jalkapalloliitolla UEFA:lla on ollut useita yhteistyöprojekteja kansainvälisen Punaisen Ristin kanssa. Tällainen hanke on ollut esimerkiksi Football for Hope -kampanja, joka keskittyy haavoittuvassa asemassa oleviin lapsiin ja nuoriin. Inhimillinen kädenojennus jaetaan 20. kerran Inhimillinen kädenojennus -palkinto jaetaan joka vuosi. Tänä vuonna tunnustuksella on erityinen merkitys, sillä se jaetaan nyt 20. kerran. Tunnustusta onkin myönnetty vuodesta 1989 lähtien Suomen Punaisen Ristin työtä sekä humanitaarista ja inhimillistä arvomaailmaa tukeneelle henkilölle tai yhteisölle. Vuonna 2008 Inhimillisen kädenojennuksen sai Puolustusvoimat verenluovutusta tukevasta toiminnasta, vuonna 2007 partiolaiset, vuonna 2006 maahanmuuttajanuorten kanssa työskentelevä sosiaaliohjaaja Mukhtar Abib, vuonna 2005 kriisipsykologi Salli Saari ja vuonna 2004 oikeushammaslääkäri Helena Ranta. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Hannu-Pekka Laiho, puh. 040 553 7808