Punaisen Ristin julkaisu kertoo rasismista ja mediasta journalistien omin sanoin

Suomen Punaisen Ristin Ei rasismille! -hanke julkaisee perjantaina 20.3. ”Ei niin mustavalkoista” -julkaisun. Sen on tarkoitus olla apuväline median ammattilaisille rasismista ja etnisistä vähemmistöistä uutisoitaessa.

– Varsin nopeasti päädyttiin siihen, ettei julkaisu ole opas. Sen sijaan joukko journalisteja kertoo työstään ja tekemistään ratkaisuista, sanoo julkaisun tekijä toimittaja Heta Muurinen.

Julkaisuun on valittu erilaisia journalisteja, kuten romaneista Helsingin Sanomiin kirjoittanut Kimmo Oksanen ja vapaa toimittaja Maryan Abdulkarim, joka on joutunut rasismin kohteeksi.

Tarinoiden lisäksi julkaisusta löytyy sanasto ja lyhyt aikajana median lähihistoriasta.

– Sanastoon on koottu termejä, joita usein käytetään virheellisesti. Sieltä löytyy myös rajatapaussanoja, sellaisia, jotka osa kokee loukkaavina, toiset taas neutraaleina, Muurinen kertoo.

Suurin osa julkaisuun haastatelluista kehui toimittajien parantaneen tapojaan kertoa rasismista ja etnisistä vähemmistöistä. Monien mielestä aihealueen juttujen ongelmat liittyvät siihen, että toimituksissa on usein kiire. Esille nousi myös, että journalismin tekijät ovat edelleen pääosin valkoisia suomalaisia, vaikka yleisö on moninaistumassa.

Tervetuloa kuuntelemaan julkaisusta lisää perjantaina 20.3. klo 9-11 ”Aamukahvit ennakkoluuloisille”-tilaisuuteen Eurooppasaliin (Malminkatu 16).

Ei rasismille! on Suomen Punaisen Ristin hallinnoima ja Raha-automaattiyhdistyksen tukema valtakunnallinen hanke vuosille 2013–2017.

Heta Muurinen
toimittaja, julkaisun tekijä