Punaisen Ristin Ketjureaktio-kampanja haastaa yritykset auttamaan

Punaisen Ristin polkupyöräilijöille suunnattu varainhankintakampanja Ketjureaktio käynnistyy 1. toukokuuta. Pyöräilykampanja on tarkoitettu liikuntamyönteisille yrityksille ja yhteisöille. Ketjureaktiossa työnantaja sitoutuu maksamaan euron jokaisesta joukkueensa polkemasta 25 kilometristä Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

- Lisähaasteena kannustamme yrityksiä tuplaamaan loppusumman, mikäli joukkueen itse asettama tavoite toteutuu, sanoo Punaisen Ristin varainhankinnan suunnittelija Marko Korhonen.

Punainen Risti käyttää kampanjasta karttuvat varat terveystyöhön Afrikassa. Työllä edistetään puhtaan veden saantia ja parannetaan heikossa asemassa olevien ihmisten terveyttä.

- Ketjureaktio on yrityksille hyvä tapa kannustaa työntekijöitään liikkumaan ja samalla tukea hyvinvointia Afrikassa, Korhonen sanoo.

- Tavoitteemme on saada ennätysmäärä joukkueita mukaan Ketjureaktioon. Viime vuonna mukana oli noin 40 joukkuetta, ja rahaa poljettiin noin 40 000 euroa. Toivottavasti nämä luvut menevät rikki tänä vuonna.

Kilometrikisalla intoa työmatkapyöräilyyn

Punaisen Ristin Ketjureaktio järjestetään yhteistyössä suositun Kilometrikisan kanssa. Leikkimielinen Kilometrikisa on kaikille avoin ja maksuton kilpailu, jonka järjestävät Pyöräilykuntien verkosto ry ja Suomi Pyöräilee -kampanja. Kisassa joukkueen pyöräilemät kilometrit merkitään Kilometrikisan laskuriin.

- Kilpailun tarkoitus on innostaa ihmisiä työmatkapyöräilyyn ja muuhun arkipyöräilyyn. Odotamme kilpailuun osallistuvan noin 1300 joukkuetta, Pyöräilykuntien verkosto ry:n toiminnanjohtaja Matti Hirvonen sanoo.

Vuonna 2011 Kilometrikisassa poljettiin 1275 joukkueen ja 19 000 osallistujanvoimin yli 17 miljoonaa kilometriä.

Ketjureaktioon ja Kilometrikisaan ilmoittaudutaan Kilometrikisan sivuilla www.kilometrikisa.fi. Ketjureaktio ja Kilometrikisa jatkuvat 30.9. saakka, ja mukaan saa ilmoittautua missä vaiheessa tahansa. Kilometrikisaan voi lahjoittaa myös suoraan osoitteessa www.punainenristi.fi/lahjoita/ketjureaktio.

Varainhankinnan suunnittelija Marko Korhonen, Suomen Punainen Risti, p. 020 701 2216
Toiminnanjohtaja Matti Hirvonen, Pyöräilykuntien verkosto ry, p. 09 771 2282, 040 419 4555

www.punainenristi.fi/ketjureaktio
www.kilometrikisa.fi