Punaisen Ristin Ketjureaktio-kampanja onnistui yli odotusten

Punaisen Ristin Ketjureaktio-kampanja kartutti Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoa alustavan arvion mukaan noin 68 000 eurolla. Polkupyöräilijöille suunnattu, 1.5.–22.9. toteutettu varainhankintakampanja teki ennätystuloksen.

Ketjureaktio-pyöräilykampanja on tarkoitettu liikuntamyönteisille yrityksille, yhteisöille ja yksittäisille kuntoilijoille. Ketjureaktiossa työnantajat tai pyöräilijät itse sitoutuvat maksamaan euron jokaisesta joukkueensa polkemasta 25 kilometristä Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Mukana oli 164 joukkuetta, eli 44 joukkuetta enemmän kuin viime vuonna.

- Yrityksillä on mahdollisuus lahjoittaa enemmän, kuin mitä henkilöstö on pyöräillyt. Siksi lopullinen tulos selviää myöhemmin syksyllä. Tavoitteemme oli kerätä Ketjureaktiossa 60 000 euroa, joten ylitimme sen reilusti ja olemme hyvin tyytyväisiä. Kiitos kaikille mukana olleille, sanoo Punaisen Ristin varainhankinnan suunnittelija Eeva Arrajoki.

Varat käytetään Punaisen Ristin terveystyöhön Afrikassa. Työllä edistetään kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten terveyttä ja torjutaan esimerkiksi malariaa, koleraa ja hiviä.

Kampanjasta keskustelua kahvihuoneisiin

Pyöräilemään lähti yrityksiä ja erilaisia yhdistyksiä, mutta myös joukkueita julkiselta sektorilta. Espoon kaupunki oli mukana peräti 55 joukkueen voimin ja keräsi yhteensä 14 000 euroa. Kaupungin eri yksiköt saivat halutessaan lähteä mukaan, ja sponsorina oli Espoon kaupungin keskushallinto.

- Uskon, että onnistuimme hyvin siksi, että meillä oli paljon joukkueita, ja joukkueille osallistuminen oli ilmaista kun kaupunki maksoi lahjoituksen. Ihmiset lähtivät mielellään mukaan kun omassa yksikössä oli oma joukkue ja keskustelua kampanjasta syntyi läheisten työkavereiden kanssa, arvioi pyöräilykampanjaa koordinoinut Niko Torvela Espoon ympäristökeskuksesta.

Ketjureaktiota Punaisessa Ristissä suunnitteleva Eeva Arrajoen mukaan Espoon menestys on hyvä esimerkki siitä, että kampanja taipuu toteutettavaksi myös julkisen sektorin työpaikoilla. Se on hyvä tapa tukea työntekijöiden työhyvinvointia. Myös Torvelan mielestä kampanja toimi hyvin, ja hän haluaa heittää haasteen eteenpäin.

- Haluamme haastaa ensi vuonna mukaan Helsingin kaupungin, Torvela sanoo.

Punaisen Ristin Ketjureaktio järjestettiin yhteistyössä Kilometrikisan kanssa. Leikkimielinen Kilometrikisa on kaikille avoin ja maksuton kilpailu, jonka järjestävät Pyöräilykuntien verkosto ry ja Suomi Pyöräilee -kampanja. Kisassa joukkueen pyöräilemät kilometrit merkitään Kilometrikisan laskuriin.

Kilometrikisan tarkoitus on kannustaa työyhteisön jäseniä osallistumaan pyöräilyyn yhteishengen ja kunnon kohottamiseksi.

Eri sarjojen voittajajoukkueet ja tulokset löytyvät osoitteessa: www.kilometrikisa.fi.

Kilometrikisa ja Ketjureaktio jatkuvat ensi keväänä 1.5.2014 alkaen.

Lisätietoa:

Punaisen Ristin varainhankinnan suunnittelija Eeva Arrajoki, p. 020 701 2274