Punaisen Ristin nukkesairaala avoinna Maailma kylässä -festivaaleilla

Punainen Risti on yksi Maailma kylässä –festivaalien pääpartnereista. Maailma kylässä –tapahtuma järjestetään Helsingissä 23.-24.5. Toimittajat ovat tervetulleita tutustumaan Punaisen Ristin esittelypisteisiin. Esillä on asiaa vapaaehtoisuudesta, auttamisen mahdollisuuksista sekä avun tarpeesta ympäri maailman.

Punainen Risti järjestää ohjelmaa lapsille Maailma kylässä -festivaaleilla 23.–24.5. Teltasta löytyy nukke- ja nallesairaala, jonka vastaanotolle perheen pienimmät voivat tuoda sairastuneet nuket ja pehmolelut tarkastettavaksi. Samalla Punaisen Ristin teltassa voi tutustua avustustyöstä kertovaan valokuvanäyttelyyn ja ilmoittautua kerääjäksi Punaisen Ristin hätäapukeräyksiin. Teltalla voi myös ottaa itsestään hauskan selfien Mypose-koneella.

Nukke- ja nallesairaala on avoinna lauantaina 23.5. kello 11–20, ja sunnuntaina 24.5. kello 11–18 teltassa R511.

Haastateltavana Abbas Gullet

La 23.5.2015 15.40–16.10 Taiga-lava

Toimittaja Arto Nyberg haastattelee Kenian Punaisen Ristin pääsihteeriä, Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälisen liiton varapuheenjohtajaa Abbas Gulletia.

Englanninkielisen haastattelun aiheena on riskien ennaltaehkäisyn merkitys kehittyvissä maissa. Erityisen tärkeää se on maissa, joissa ilmastonmuutoksen aiheuttamat luonnonkatastrofit tai konfliktit pahentavat köyhyyttä.

Median haastatteluja varten voidaan varata erillinen aika mahdollisuuksien mukaan.

Punainen Risti esittää: Sierra Leone's Refugee All Stars (SLE)

La 23.5.2015 14.00–14.20 Taiga-lava (artistihaastattelu)
La 23.5.2015 18.45–19.45 Savanni-lava

Punaisen Ristin vieraaksi Maailma kylässä -festivaaleille saapuu pakolaisleirillä perustettu Sierra Leone´s Refugee All Stars -bändi. Kokoonpano syntyi, kun kotimaansa sisällissotaa Guinean puolelle paenneet Ruben ja Grace Koroma, Idrissa Bangura ja Francis John Langba alkoivat soittaa musiikkia piristääkseen leirin muita pakolaisia.

Sodan päätyttyä yhtyeen jäsenet palasivat kotiinsa, missä joukkoon liittyi lisää muusikoita. Yhtyeellä on musiikin ohella ollut aina vakava yhteiskunnallinen sanoma. Sanoma keskittyy tällä hetkellä Länsi-Afrikan ebolaepidemian taltuttamiseen.

Uusia verenluovuttajia tarvitaan

Eri etnistä taustaa olevia verenluovuttajia tarvitaan yhä lisää. Jokainen verenluovutuskriteerit täyttävä voi auttaa toista ihmistä luovuttamalla verta. Veripalvelu esittäytyy teltalla G470. Teltalla voi pyöräyttää onnenpyörää ja keskustella verenluovutuksesta.

Think Global Act Local – näin sinä voit parantaa maailmaa!

Lauantaina 23.5. Mekong-lavalla 12.00–12.30

Punaisella Ristillä on 17 miljoonaa vapaaehtoista, jotka auttavat ihmisiä lukemattomilla eri tavoilla ympäri maailman. Tule tutustumaan auttamismahdollisuuksiin Suomessa ja kuulemaan kiinnostavia vapaaehtoistarinoita.

Lisäksi Punaisen Ristin monikulttuuriseen vapaaehtoistoimintaan voi tutustua Mahdollisuuksien tori -teltalla esittelypisteessä B190. Pisteellä kerrotaan muun muassa suositusta LäksyHelppi-toiminnasta, jossa vapaaehtoiset auttavat maahanmuuttajataustaisia lapsia heidän koulutehtävissään.

Lisätietoa:
Tiedottaja Anna Vuorinen, p. 020 701 2224