Punaisen Ristin nuoret osoittavat mieltään sodan uhrien puolesta

Perjantaina 8.5. Punaisen Ristin nuoret vapaaehtoiset järjestävät eri puolilla Suomea mielenilmauksia sodan uhrien puolesta. Hiljaisia mielenilmauksia järjestetään Helsingissä, Jyväskylässä, Kouvolassa, Kurikassa, Porissa, Siilinjärvellä, Suonenjoella, Torniossa, Turussa ja Vaasassa.

Osanottajat asettuvat maahan makaamaan symboloiden sodissa kuolevia ihmisiä. Suurin osa nuorista on omissa siviilivaatteissaan ja pieni osa on pukeutunut maastopukuihin. Vaatetus symbolisoi sitä, että nykyisin sodissa saa surmansa jopa kymmenen siviiliä jokaista kuollutta sotilasta kohti.

Hiljainen mielenilmaus kestää 10 minuuttia. Tapahtuman tavoitteena on nostaa esille, että suurin osa tämän päivän konfliktien uhreista on siviilejä. Tapahtumalla halutaan myös muistuttaa, että Suomen Punaisen Ristin kautta Suomestakin voi auttaa sodan uhreja toisella puolella maailmaa.

- Sodassakin on säännöt ja niiden tarkoitus on suojella nimenomaan siviilejä. Sodan uhreilla on oikeus saada apua ja Punaisella Ristillä on ainutlaatuinen mandaatti toimia sodan keskellä auttaakseen sodan uhreja. Nämä asiat on kirjattu Geneven sopimuksiin ja niiden lisäpöytäkirjoihin, kertoo Punaisen Ristin oikeudellinen neuvonantaja Jani Leino

Tälläkin hetkellä maailmalla käynnissä kymmeniä aseellisia konflikteja

Punainen Risti auttaa sota-alueilla sotien aikana toimittamalla ruokaa, suojaa ja terveydenhuoltoa sotien uhreille, sekä etsimällä sodissa kadonneita ja yhdistämällä eroon joutuneita perheenjäseniä. Lisäksi Punainen Risti valvoo Geneven sopimusten noudattamista muun muassa vierailemalla sotavankien luona ja toimimalla puolueettomana välittäjänä selkkauksissa.

Geneven sopimukset ovat kansainvälisiä säädöksiä, jotka suojelevat sotien ja aseellisten selkkausten uhreja ja pyrkivät lievittämään sodan kärsimyksiä. Sopimukset suojelevat henkilöitä, jotka eivät osallistu taisteluihin: haavoittuneita ja sairaita sotilaita, sotavankeja ja siviiliväestöä.

Lisätietoja ja mielenilmausten tarkat paikat:

www.punainenristi.fi

Punaisen Ristin oikeudellinen neuvonantaja Jani Leino, puh. (09) 128 3342 ja 040 737 4039

Lisätietoa sodan oikeussäännöistä ja esimerkkejä miten Suomen Punaisen Ristin kautta on autettu sodan uhreja:

www.humanitaarinenoikeus.fi