Punaisen Ristin Nuorten turvatalo päivystää jouluna – apua haetaan yksinäisyyteen ja perheen ristiriitoihin

Punaisen Ristin Nuorten turvatalo Tampereella auttaa kriisi- ja pulmatilanteessa olevia alle 20-vuotiaita nuoria tänäkin vuonna läpi joulun. Nuorten turvatalon ympärivuorokautinen joulupäivystys alkaa 24. joulukuuta kello 16:sta ja jatkuu aina 26. joulukuuta kello 10:een saakka. Tapaninpäivänä turvatalo avaa jälleen kriisimajoituksensa ovet klo 17.

Nuorten turvatalo on tarjonnut Tampereella jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan nopeaa ja maksutonta, matalan kynnyksen kriisi- ja keskusteluapua nuorille ja heidän perheilleen. Nuorten turvatalolta saa apua ilman lähetettä ja ajanvarausta, ja tarvittaessa nuori voi myös yöpyä turvatalolla.

Ulkopuolisuuden tunne korostuu jouluna

Tuoreiden tutkimusten mukaan nuoret aikuiset kokevat suomalaisista eniten yksinäisyyttä. Joulun viettäminen yksin voi olla nuorelle henkisesti haavoittava kokemus. Ulkopuolisuuden tunne korostuu erityisesti joulun aikaan, kun muut kokoontuvat läheistensä pariin.

Nuorten turvatalolla on aina paikalla kriisi- ja perhetyöntekijöitä ja koulutettuja vapaaehtoisia, joille nuori voi puhua ongelmistaan.

– Nuoret hakeutuvat jouluisin turvataloon erityisesti yksinäisyyden ja perheen välisten ristiriitojen vuoksi. Turvatalolla nuori saa viettää joulua turvallisessa ympäristössä ja jutella luotettavalle aikuiselle sekä viettää aikaa muiden nuorten kanssa, kertoo turvatalotoiminnan johtaja Erja Anttila.

Apua myös puhelimitse ja verkossa

Nuorten turvatalo Tampereella päivystää läpi joulun myös puhelimitse. Lisäksi joulupäivänä turvatalon koulutetut vapaaehtoiset vetävät nuorille avoimen chat-keskustelun kello 15–18.

Nuorten turvatalo, Tampere
Hämeenkatu 22 C, 33200 Tampere
turvatalo.tampere@punainenristi.fi

Lisätietoa: Turvatalotoiminnan johtaja Erja Anttila, erja.anttila@punainenristi.fi, p. 040 5281 367