Punaisen Ristin pääsihteeri Suomeen 19.-20.10.

Punaisen Ristin kansainvälisen liiton (IFRC) pääsihteeri Elhadj As Sy tapaa sekä Suomen poliitikkoja että maahamme tulleita turvapaikanhakijoita. Aiheena on lisäavun tarve turvapaikanhakijoille. As Sy vierailee Suomessa ensi maanantaina ja tiistaina.

As Sy tapaa ainakin ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakan sekä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan. Turvapaikanhakijoita hän tapaa Helsingin uusimmassa vastaanottokeskuksessa.

Alustava aikataulu:

Maanantai 19.10.: Tulo klo 14.55 lentokentälle; sisäministeri Petteri Orpo (tai sijainen) klo 16.15 -16.45; vierailu vastaanottokeskuksessa Sturenkatu 27 klo 17; Suomen Punaisen Ristin puheenjohtaja Pertti Torstila klo 19.30

Tiistai 20.10.: Punaisen Ristin henkilökunta, Tehtaankatu 1a klo 8.30 - 9.30; eduskunnan ulkoasiainvaliokunta klo 12; ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka klo 13; alivaltiosihteeri Elina Kalkku, ulkoasiainministeriö klo 15.30 -16.15; lento klo 18.10.

Keskustelujen aiheina ovat turvapaikanhakijat: avun tarpeen kasvu Euroopassa sekä lähtömaissa. Talvi on tulossa niin Lähi-itään kuin Eurooppaan. Punainen Risti vetosi hiljattain 13 miljoonan euron lisärahan saamiseksi Balkanille. Yksi keskustelujen aihe onkin se, miten Suomi ja EU voisivat lisätä tukeaan.

As Sy on käynyt muun muassa Serbiassa, Unkarissa, Itävallassa ja Irakissa tänä vuonna. Hän tuntee hyvin maailman pakolaistilanteen. Lähes 60 miljoonaa ihmistä on paennut kodeistaan joko oman maansa sisälle ja naapurimaihin tai esimerkiksi Eurooppaan.

Elhadj As Sy:

Aloitti 1.8.2014 Punaisen Ristin kansainvälisen liiton pääsihteerinä. Liittoon (IFRC) kuuluu 189 maan Punaista Ristiä ja Puolikuuta, joissa toimii 100 miljoonaa jäsentä, vapaaehtoista ja tukijaa.

Aiemmin: Yli 25 vuoden kokemus mm. YK-järjestöissä: Unicef, UNAIDS, Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria sekä Development Programmes with Environment and Development Action in the Third World. Senegal(kotimaa), Afrikan sarvi, New York, Geneve. Kielet: englanti, ranska, saksa.

Lisätietoja: tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, outi.parnanen(at)punainenristi.fi, 040 838 8919