Punaisen Ristin pakopeli viihdyttää ja vapaaehtoiset auttavat Suomipop-festivaalilla

Punaisen Ristin ensiavun vapaaehtoiset auttavat festariyleisöä Jyväskylässä Suomipop-festivaalilla 14.–16.7.2016.

Noin kuusi ensiavun vapaaehtoista kiertää festivaalialueella ja auttaa Punaisen Ristin ensiapupisteellä torstaina kello 15–24 sekä perjantaina ja lauantaina kello 13–01.

Ensiapuryhmä hoitaa juhlijoiden pienet haavat ja vammat. Tarvittaessa vapaaehtoiset tilaavat paikalle ammattiapua. Ensiavun vapaaehtoiset tunnistaa punaisista ensiapuliiveistä.

Kaikki Punaisen Ristin päivystävät vapaaehtoiset ovat täysi-ikäisiä ja tehtäväänsä koulutettuja. Punaisen Ristin festaripäivystäjät auttavat tänäkin kesänä kymmenissä tapahtumissa eri puolilla Suomea.

Pakopeli ja virtuaalilasit tarjoavat uusia elämyksiä

Suomipop-festivaalilla voi lisäksi testata tänä vuonna Punaisen Ristin katastrofiaiheista pakopeliä. Myrskyvaroitus-pakopelin lähtötilanteena on lähestyvä hirmumyrsky. Osallistujien on käytettävä nokkeluutta ja ratkottava pelin vihjeet, jotta he pääsevät pelastamaan porukasta eksyneen seurueen jäsenen ennen kuin myrsky iskee.

– Kyseessä on viihteellinen peli, mutta se on rakennettu Punaisen Ristin teemojen, kuten katastrofiavun ympärille. Samalla kun Myrskyvaroitus-pakopeli tarjoaa ajanvietettä festarikävijöille, sen on tarkoitus herättää ajatuksia kriisien keskellä selviytymisestä ja auttamisesta, kertoo Face-to-Face -varainhankinnan koordinaattori Juho Keskitalo.

Myrskyvaroitus on 15 minuutin versio suositusta pakopelikonseptista, jossa lukitusta huoneesta on selviydyttävä ulos annettujen vihjeiden avulla.

Lisäksi tapahtumassa on mahdollista kurkistaa virtuaalilaseilla Somalimaahan. Virtuaalilaseista näytettävä 360-asteinen video on kuvattu Somaliassa Somalimaan alueella, joka kärsii ankarasta kuivuudesta.

Ensiapupäivystysvastaava Miia Janhonen, Punaisen Ristin Jyväskylän osasto, p. 040 585 6688.

Face-to-Face -varainhankinnan koordinaattori Juho Keskitalo, Punainen Risti, p. 040 630 2567.