Punaisen Ristin sairaalan avaamista valmistellaan Jordaniassa

Syyrialaisille avataan uusi pakolaisleiri Jordanian Azraqiin 30.4.

Jordaniassa on avattu tänään 30.4. uusi pakolaisleiri Syyriasta pakeneville ihmisille. Mafaraqin Azraqissa avattava leiri on ollut toimintavalmiudessa viime vuoden lopulta saakka. Leirillä voi majoittautua jopa 130 000 pakolaista.

Suomen Punainen Risti on rakentanut leirille sairaalan yhdessä Norjan, Saksan ja Kanadan Punaisten Ristien kanssa. Sairaala saadaan täyteen toimintavalmiuteen kesäkuun alkuun mennessä.

Lääkkeiden kuljettaminen sairaalan varastoihin ja sairaalalaitteiden lopullinen asentaminen tehdään toukokuun aikana. Kesäkuun alussa leirillä arvioidaan olevan noin 30 000 pakolaista.

Azraqin sairaala on osa Suomen Punaisen Ristin laajempaa jo kolme vuotta jatkunutta Syyrian konfliktin uhrien avustusoperaatiota. SPR on rahoittanut kansainvälisen Punaisen Ristin ja Syyrian Punaisen Puolikuun avustustoimintaa, mutta on toimittanut alueelle myös tarvikkeita kuten vesikanistereita, huopia, ruokapaketteja ja hygieniapaketteja.

Kansainvälisen Punaisen Ristin ja Syyrian Punaisen Puolikuun avustustyö Syyriassa on ollut poikkeuksellisen vaikeaa, koska avustustyöntekijöiden turvallisuus on vaarassa ja avustuskuljetukset on voitu hoitaa rajallisesti taisteluiden vuoksi. Useita Syyrian Punaisen Puolikuun työntekijöitä ja vapaaehtoisia on kuollut avustustehtävissä. Punainen Risti vaatii konfliktin osapuolia kunnioittamaan humanitaarista oikeutta.

Naapurimaissa jo lähes kolme miljoonaa pakolaista

Syyrian sisällissota on aiheuttanut alueella valtavan pakolaisongelman. Syyrian sisäisiä pakolaisia on useita miljoonia.  Naapurimaihin paenneita, YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n rekisteröimiä pakolaisia, on lähes kolme miljoonaa.

Azraqin leiri on kolmas syyrialaispakolaisille tarkoitettu leiri Jordaniassa. Maahan tulee päivittäin noin 600 pakolaista, ja aikaisemmin perustettujen leirien laajentaminen on mahdotonta. Pakolaisten määrä on Jordanialle suuri taakka ja siksi maa on sitoutunut Azraqin leirin avaamiseen.

Azraqin leirin toiminnasta vastaavat Jordanian viranomaiset yhdessä YK:n pakolaisjärjestön kanssa. Lisäksi mukana on muita kansainvälisiä järjestöjä.

Punaisen Ristin työtä voi tukea lahjoittamalla katastrofirahastoon:

• Lähettämällä tekstiviestin SPR numeroon 16499 (15 € / tekstiviesti)
  • Tekemällä lahjoituksen verkossa: www.punainenristi.fi/lahjoita
  • Tilille: Nordea FI06 2219 1800 0680 00
  • Puhelimella: Soita 0600-122 20 (20,28 € + pvm)

Kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi, p. 040 828 0880

Kansainvälisen avun suunnittelija Niklas Saxen, p. 020 701 2017