Punaisen Ristin symposiumi: Muuttuva yhteiskunta – muuttuva ensiapu

t
orstaina 21.11. kello 1017 ja perjantaina 22.11. kello 8.3013
Finlandia-talo, Mannerheimintie 13 E, Helsinki

Ensiapukoulutuksella riittää haasteita muuttuvassa yhteiskunnassa. Punainen Risti järjestää viranomaisille ja alan asiantuntijoille symposiumin, missä käsitellään ensiapuun ja sen koulutukseen liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Toimittajat ovat tilaisuuteen tervetulleita.

Myrskyjen aiheuttamissa tilanteissa korostuu yhteisön tuki

Symposiumin ensimmäisen päivän aiheena on muun muassa viranomaisten ja yhteisöjen yhteistyö sekä jokaista koskettava omaehtoinen varautuminen kriisitilanteisiin. Aihe on noussut ajankohtaiseksi etenkin harvaan asutuilla alueilla, missä apua joutuu odottamaan pitkään. Turvattomuutta lisää se, että avun tarvitsija saattaa olla hätätilanteessa yksin, jolloin yhteisön tuki on ensiarvoisen tärkeää.

Viime vuosina Suomessa on koettu voimakkaita myrskyjä, joista viimeisimmän tuhoja korjataan edelleen. Vapaaehtoisista koostuvien yhteisöjen toiminta onkin noussut esille laajalta alueelta sähköjä katkoneen Eino-myrskyn myötä.

- Kun tulee vaikkapa pitkittyneitä sähkökatkoksia, kunnat voisivat nykyistä paremmin käyttää vapaaehtoisia myrskyn uhrien auttamisessa. Yksi hyvä esimerkki on Sumiaisten kunta Äänekoskella, missä Eino-myrskyn aiheuttaman sähkökatkoksen aikana vapaaehtoiset auttoivat viranomaisia vedenjakelussa. Pyyntö tehtävään tuli Äänekosken sosiaalitoimelta, kertoo kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Leena Kämäräinen Suomen Punaiselta Ristiltä.

Kämäräisen mukaan vedenjakelun lisäksi vapaaehtoiset voivat auttaa vastaavissa tilanteissa muun muassa käymällä sähkö- ja vesikatkoista kärsineiden kotona ja toimittamalla asukkaille heidän tarvitsemaansa apua.

Joka toinen vuosi järjestettävä symposium keskittyy ensiapukoulutukseen ja sitä koskeviin muutoksiin. Teknologian myötä koulutus kehittyy ja ensi vuoden alusta lähtien Punaisen Ristin ensiapukursseilla opetetaan käyttämään defibrillaattoria eli sydänpysähdyspotilaiden elvyttämiseen tarvittavaa laitetta.

Liitetiedostossa on Ensiapu- ja ensihoitosymposiumin tarkka ohjelma ja tiedot tilaisuudessa esiintyvistä asiantuntijoista.

Lisätietoja: Ensiavun asiantuntija Kristiina Myllyrinne, Suomen Punainen Risti, 020 701 2168