Punaisen Ristin teemablogissa esitellään huono-osaisuutta estäviä käytäntöjä

Huono-osaisuudella on monet kasvot Punaisen Ristin teemablogissa esitellään huono-osaisuutta estäviä käytäntöjä Vuosi 2010 on Euroopan laajuinen köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan teemavuosi. Suomen Punainen Risti ylläpitää teemavuoden aikana blogia, jossa aiheeseen pureudutaan kuukausittain vaihtuvasta näkökulmas-ta. Blogissa julkaistaan ulkopuolisten asiantuntijoiden näkemyksiä sekä hy-väksi havaittuja käytäntöjä, joilla Punainen Risti vastaa avun tarpeeseen ko-timaassa. Suomen Punaisen Ristin kotimaan apua ovat auttaminen äkillisissä onnettomuustilanteissa sekä osastojen toteuttamat huono-osaisuutta ehkäi-sevät hankkeet. Kotimaan apuun käytetään Punaisen Ristin katastrofirahas-ton varoja. Blogillaan Punainen Risti haastaa lukijansa tarkastelemaan köyhyyttä moni-tasoisena ilmiönä, joka voi pahimmillaan viedä ihmisen syrjään harrastuksis-ta, ihmissuhteista ja terveyspalveluista. Punaisessa Ristissä puhutaan huono-osaisuudesta, joka voi koskettaa ketä vain taloudelliseen tilanteeseen katso-matta. Huono-osaisuus voi olla myös näkymätöntä; yksinäisyys ja hoidon tarve jäävät usein havaitsematta. Ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvitaan erityisesti harvaan asutuilla seuduilla, joilla avunsaaminen voi kestää vaarallisen kauan. Huono-osaisuus tulee löytää, ja siihen tulee tarttua. Tässä asiantuntijoina toimivat Punaisen Ristin vapaaehtoiset, jotka tietävät ihmisten tarpeet omalla paikkakunnallaan. – Vapaaehtoistoiminnan tarve on erityisen suuri alueilla, jotka ovat jääneet julkisten palvelujen ulkopuolelle. Punainen Risti seuraa yhteiskunnallisia on-gelmia ja vapaaehtoisten ansiosta niihin voidaan puuttua, kertoo Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula blogin avaustekstissä. Järjestöstä muistutetaan, että ihmisten perustarpeista huolehtiminen on kuitenkin kuntien vastuulla. Punaisen Ristin Stop köyhyys -blogi avattiin huhtikuussa järjestön verk-kosivuilla www.punainenristi.fi. Tulevina teemoina ovat muun muassa Punai-sen Ristin turvatalojen merkitys nuorille lama-ajan Suomessa, maksuttomat terveyspisteet, Kontti-kierrätystavaratalot ja työllistäminen sekä syrjäytymistä ja huono-osaisuutta estävät hankkeet. Punaisen Ristin blogi on osa Euroopan köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen teemavuotta. Suomessa teemavuoden toteutusta ja Stop köyhyys-kampanjaa koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Lisätietoja: Punaisen Ristin kotimaanavun suunnittelija Anita Hartikka, puh. 09 1293 275 Punaisen Ristin tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, puh. 040 838 8919 www.punainenristi.fi