Punaisen Ristin tunnustus Rauli Virtaselle

Suomen Punainen Risti myöntää keskiviikkona 8.5. Inhimillinen kädenojennus –tunnustuksen toimittaja Rauli Virtaselle. Virtanen vastaanottaa tunnustuksen Punaisen Ristin päivän tilaisuudessa. Punaisen Ristin puheenjohtaja Erkki Liikanen tosin jakaa palkinnon tällä kertaa poikkeuksellisesti videoyhteyden kautta, sillä Virtanen on parhaillaan Lähi-idässä Beirutissa raportoimassa Syyrian kriisistä.

Punaisen Ristin hallitus toteaa palkinnon myöntämisen perusteluissa, että toimittaja Rauli Virtanen on yli 40 vuoden ajan raportoinut maailman tapahtumista suomalaisille tiedotusvälineille. Virtanen on tuonut kriisiraportointiin näkökulmia, jotka ovat auttaneet suomalaisia ymmärtämään paremmin kaukanakin käynnissä olevia selkkauksia tai luonnonmullistuksia.

Rauli Virtasen ulkomaantoimittajan ura alkoi jo 1970-luvulla, kun hän raportoi Vietnamin sodasta. Sen jälkeen hän on ollut itse paikalla aina, kun sodat tai luonnonkatastrofit ovat nousseet median otsikoihin.

Omissa raporteissaan Virtanen on kertonut sekä monimutkaisista poliittisista kytkennöistä että koskettavalla tavalla myös tavallisten ihmisten hädästä. Virtanen on nähnyt humanitaaristen avustusjärjestöjen ja kehitysyhteistyön merkityksen paikan päällä.

Viime vuosina Rauli Virtanen on kertonut avustustyön arjesta myös kirjoissaan. Hän julkaisi pari vuotta sitten Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijöistä kertovan kirjan, viime vuonna suomalaisten rauhanturvaajien arjesta kertovan kirjan ja nyt toukokuun lopulla on tulossa kirja, joka kertoo Suomen kehitysyhteistyön kehityksestä ja historiasta.

Inhimillinen kädenojennus jaetaan 23. kerran

Tänä vuonna 23. kertaa jaettavaa tunnustusta on myönnetty vuodesta 1989 lähtien. Palkinto myönnetään Suomen Punaisen Ristin työtä sekä humanitaarista ja inhimillistä arvomaailmaa tukeneelle henkilölle tai yhteisölle.

Inhimillisen kädenojennuksen sai viime vuonna vapaaehtoisten lääkäreiden pyörittämä Global Clinic.

Lisätietoja: Punaisen Ristin viestintäjohtaja Hannu-Pekka Laiho, puh. 020 701 2015