Punaisen Ristin vapaaehtoiset auttavat Ruisrockissa

Punaisen Ristin ensiavun, päihdetyön sekä hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset päivystävät Turussa Ruisrockissa 3.–5.7.2015.

Ruisrock on yksi tämän kesän suurimmista Punaisen Ristin festaripäivystyksistä. Juhlijoita auttaa viikonloppuna yhteensä lähes sata Punaisen Ristin vapaaehtoista.

Festarilla on yhteensä 60 ensiavun vapaaehtoista, jotka päivystävät perjantaina kello 16–03, lauantaina kello 13–03 ja sunnuntaina kello 13–23. Punaisen Ristin ensiapupiste sijaitsee festarialueella Telttalavan vieressä. Lisäksi vapaaehtoiset kiertävät auttamassa koko alueella.

– Lämmin ja aurinkoinen sää lupaa meille kiireistä päivystystä, ensiapupäivystyksen vastaava Mika Vilpo arvelee.

Ensiapuryhmä hoitaa paikan päällä juhlijoiden pienet haavat ja vammat. Tarvittaessa paikalle tilataan ammattiapua, jos hätä on suuri. Ensiavun vapaaehtoiset tunnistaa punaisista ensiapuliiveistä.

Selviytymisasemalle voi tulla lepäämään

Yhteensä noin 20 päihdetyön vapaaehtoista kiertää juhlijoiden joukossa keskustelemassa joka päivä kello 13–02. Ensiapupisteen vieressä on selviytymisasema, jonne voi tuoda kaverin tarvittaessa lepäämään. Päihdetyön tarkoituksena ei ole moralisoida tai tuomita, vaan jutella hyvässä hengessä jokaisen omien tarpeiden mukaisesti. Vapaaehtoiset tunnistaa punaisista liiveistä, joissa on Punaisen Ristin tunnus sekä selässä teksti ”Päihdetyö”.

Myös hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset kiertävät jakamassa Kesäkumeja perjantaina kello 17–20 ja lauantaina kello 16–19. Vapaaehtoiset kertovat turvallisesta seksistä ja auttavat mielellään seksuaaliterveyteen liittyvissä asioissa. Hiv- ja seksuaaliterveystyön pisteellä festarijuhlijat voivat tulla kokeilemaan esimerkiksi kumiajokortin suorittamista.

Kaikki Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat täysi-ikäisiä ja tehtäväänsä koulutettuja. Punaisen Ristin festaripäivystäjät auttavat tänäkin kesänä kymmenissä tapahtumissa eri puolilla Suomea.

Yhteyshenkilöt:

Ensiapupäivystyksen vastaava Mika Vilpo, Punaisen Ristin Turun osasto, p. 040 594 0744

Päihdetyön vapaaehtoinen Jenni Soltin, Punaisen Ristin Nokian osasto, p. 044 293 8051