Punaisen Ristin vapaaehtoiset päivystävät Senaatintorilla uuden vuoden aattona

Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoiset pitävät huolta uuden vuoden vastaanottajista Senaatintorin juhlassa. Noin 20 Punaisen Ristin vapaaehtoista on valmiina hoitamaan juhlijoiden pieniä vammoja ja huolehtimaan apua tarvitsevat saamaan lisähoitoa. Paikalla on myös ensiapubussi, jossa juhlijoiden naarmut voidaan paikata lämpimissä sisätiloissa, suojassa pakkaselta. – Näin kylmällä säällä paleltumisriski on erittäin suuri, etenkin jos syystä tai toisesta jää hankeen pakkasen armoille. Toivottavasti ihmiset muistavat pitää huolta toisistaan, toivoo Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin valmiustoiminnan koordinaattori Riitta Bäckman. Pääkaupunkiseudun ensiapupäivystyksistä vastaavan Bäckmanin mukaan uusi vuosi on kuitenkin yleensä melko rauhallinen esimerkiksi vappuun verrattuna. – Kylmällä säällä ihmiset juhlivat enimmäkseen sisätiloissa. Senaatintorillakin viivytään useimmiten ainoastaan juhlan ja ilotulitusten ajan, Bäckman kertoo. Punaisen Ristin vapaaehtoiset päivystävät Senaatintorilla uuden vuoden aattona kello 21–01. Turvatalot tarjoavat suojaa Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalot pitävät ovensa auki myös uuden vuoden aattona. Turvatalot Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa ja Tampereella ovat avoinna klo 17–10. Turvataloon on tervetullut kuka tahansa alle 19-vuotias nuori, joka syystä tai toisesta tarvitsee kriisimajoitusta tai apua elämäntilanteensa selvittelyyn. Nuori voi hakeutua turvataloon ilman lähetettä tai ajanvarausta. Palvelut ovat nuorelle ilmaisia. Turvataloista saa neuvontaa myös puhelimitse. Lisätietoja: Valmiustoiminnan koordinaattori Riitta Bäckman, Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiri, puh. 0400 428 918, riitta.backman@punainenristi.fi www.nuortenturvatalo.fi