Punaisen Ristin vapaaehtoiset tukevat perhetyötä vankiloissa

Vapaaehtoiset vankilavierailijat vahvistavat vankilassa olevan isän ja hänen lapsensa suhdetta järjestämällä Helsingin vankilassa isä-lapsiryhmätoimintaa. Isillä ja lapsilla on poikkeuksellinen mahdollisuus viettää yhdessä aikaa vapaassa tilassa vankilassa, mikä tekee yhdessäolosta inhimillisempää erityisesti lapselle.

Suomen Punaisen Ristin vankilavierailijat kokoontuvat Helsinkiin Hotelli Katajanokalle valtakunnallisille vankilavierailijapäiville 22.–23.5.2015. Päivien teemana on perhetyö vankiloissa ja vankilassa tapahtuvan vapaaehtoistoiminnan kehittäminen. Tapahtuman järjestää Suomen Punainen Risti ja Rikosseuraamuslaitos.

– Vangit toivovat ja arvostavat sitä, että vankilaan tullaan pelkästään tapaamaan heitä. Heille on tärkeää päästä keskustelemaan vankiyhteisön ulkopuolisten kanssa. Vapaaehtoiset antavat tarvitun tauon vankilan arjesta, Punaisen Ristin Länsi-Suomen piirin sosiaalipalvelupäällikkö Tero Hintsa sanoo.

Punaisen Ristin isä-lapsitoiminta tukee vankiloissa tehtävää perhetyötä, johon halutaan nykyään panostaa entistä enemmän. Perhesuhteiden säilyminen on tutkitusti merkittävä tekijä sille, että vanki ei palaa enää uudelleen vankilaan. Lapselle ryhmätilanne voi olla helpompi myös muiden paikalla olevien lasten takia tavalliseen vankilavierailuun verrattuna.

Suomen Punaisen Ristin vankilatoiminnan tarkoituksena on tarjota vangeille mahdollisuus vuorovaikutukseen. Punainen Risti haluaa edistää inhimillisyyttä ja ymmärrystä myös rikoksesta tuomittuja kohtaan. Punaisen Ristin vankilavierailijoita on 54 ja he vierailevat yhdeksässä eri vankilassa.

– Koulutetut vapaaehtoiset voivat vierailla yksittäisen vangin luona tai tavata ryhmissä, kertoo sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija Anita Hartikka Suomen Punaisesta Rististä.

Punainen Risti edistää osaltaan Rikosseuraamuslaitoksen lapsi- ja perhetyön linjausta. Ryhmiin osallistumisen lisäksi vangit voivat keskustella koulutettujen vapaaehtoisten kanssa perheeseen liittyvistä asioista.

– Arvostamme Rikosseuraamuslaitoksessa Suomen Punaisen Ristin vankilatoimintaa. Vangeille on tärkeää, että vankilan ulkopuolinen henkilö tulee keskustelemaan heidän kanssaan. Se tuo positiivista tuulahdusta vankilan muurien ulkopuolelta, ns. normaalista elämästä, sanoo erityisasiantuntija Kati Sunimento Rikosseuraamuslaitokselta.

Liitteenä vankilavierailijapäivien ohjelma

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Punaisen Ristin sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija Anita Hartikka, p. 020 701 2123, anita.hartikka@punainenristi.fi

Rikosseuraamuslaitoksen erityisasiantuntija Kati Sunimento, p. 029 56 88420, kati.sunimento@om.fi