Punaisen Ristin viikko 4.–10. toukokuuta: Nuoret jäävät usein vaille riittävää ensiapukoulutusta

Kaikilla on oikeus saada apua. Avun tarve voi tulla eteen kotona tai kadulla, ja lähes aina se tulee eteen yllättäen. Punaisen Ristin viikolla 4.–10. toukokuuta Punainen Risti korostaa erityisesti nuorten ensiaputaitoja.

Ensiaputaitoja voi ja kannattaa opetella nuoresta pitäen. Nuoret ovat aktiivisia ja liikkuvat paljon, jolloin heille myös sattuu paljon tapaturmia. Liikenneturvan mukaan joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.

”Nuoruuteen liittyy omien rajojen kokeilu, eikä silloin välttämättä osata miettiä asioita turvallisuuden näkökulmasta. Ensiaputaidoilla saa valmiuksia toimia hätätilanteissa ja samalla voi oppia ennakoimaan vaaratilanteita”, Punaisen Ristin ensiapukoulutuksen päällikkö Mirja Sjöberg sanoo.

Siksi Punainen Risti ehdottaa, että kaikki Suomen peruskoululaiset ja autokoululaiset saisivat ensiapukoulutuksen. Tällä hetkellä nuorilla ei ole yhdenvertaista mahdollisuutta saada elintärkeää ensiapukoulutusta.

”Jos peruskoulussa terveystiedon tunnilla ei ole saanut ensiapukoulutusta, on suuri mahdollisuus, että ensiapukoulutukseen törmää seuraavan kerran työelämässä. Ensiapukoulutusta annetaan armeijassa ja osassa toisen asteen oppilaitoksia, mutta on myös paljon oppilaitoksia, joissa sitä ei anneta”, Sjöberg sanoo.

Punaisen Ristin viikolla vapaaehtoiset esittelevät ensiaputaitoja

Punaisen Ristin viikolla 4.–10. toukokuuta järjestön vapaaehtoiset esittelevät ensiaputaitoja eri puolilla Suomea järjestettävissä tapahtumissa. Viikon aikana ensiavun taitoratoja järjestetään muun muassa Prismoissa ympäri maata. Punaisen Ristin vapaaehtoiset ensiapuryhmät esittelevät ensiapulaukkua ja jakavat uutta Arki kunnossa? –listaa, jonka täyttämällä voi tarkistaa oman ja lähipiirinsä ensiapuvalmiuden. Katso lähin tapahtuma tapahtuman kampanjasivuilta www.osaa-auttaa.fi.

Punaisen Ristin viikkoa vietetään maailmanlaajuisesti järjestön perustajan Henry Dunant’n syntymän (8.5.1828) kunniaksi.

Nepal-keräys jatkuu

Punaisen Ristin viikolla Punainen Risti jatkaa keräystä Nepalin maanjäristyksen uhreille. Keräys on lähtenyt hyvin liikkeelle eri puolilla Suomea. Punaisen Ristin keräykseen ovat osallistuneet voimakkaasti myös Suomessa asuvat nepalilaiset, jotka ovat jalkautuneet eri puolille Suomea lipaskerääjiksi. Suomen Punainen Risti on myös lähettänyt Nepaliin avustustyöntekijöitä ja avustustarvikkeita.

Tule mukaan tai tue ensiaputoimintaa

Vuosittain SPR:n ensiavun vapaaehtoiset auttavat 20 000 ihmistä, ja he päivystävät lähes 3 000 tapahtumassa eri puolilla Suomea.

Punaisen Ristin vapaaehtoistoimintaan voi osallistua:

Lue lisää kampanjasivuilta: www.osaa-auttaa.fi

Punaisen Ristin tiedottaja Inka Kovanen, 020 701 2223