Satakunnan maakunnallisen pelastajan tunnustus Juhani Salonsaarelle

Kankaanpääläinen Juhani Salonsaari saa tulevana viikonloppuna vuoden 2016 maakunnallisen vapaaehtoisen pelastajan tunnustuksen. Huomionosoituksen myöntää Vapaaehtoinen pelastuspalvelu eli Vapepa.

Juhani Salonsaari on tehnyt pitkäjänteistä työtä Vapepan hyväksi kouluttamalla uusia etsijöitä sekä kehittämällä etsintäkoulutusta ja toimintaa myös valtakunnallisesti. Hän osallistuu aktiivisesti hälytystehtäviin ja pyrkii kehittämään Vapepan toimintaa hälytyksissä ja yhteistyötä viranomaisten kanssa.

Maakunnallisen pelastajan tunnustus luovutetaan Jyväskylän Laajavuoressa lauantaina 26.11. Etelä-Suomen Vapepa-foorumin yhteydessä.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 52 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa tehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii noin 1500 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan yhdysjärjestönä toimii Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja ilmapelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

Juhani Salonsaari, puh. 040 734 3743

Punaisen Ristin Satakunnan piirin valmiuspäällikkö Kari Petäjä, p. 020 701 2826