Suomeen perustetaan laiterekisteri maallikkokäytössä olevista defibrillaattoreista

Suomen Punainen Risti, Suomen Sydänliitto ja Suomen Elvytysneuvosto ovat rakentamassa vapaaehtoisuuteen perustuvaa laiterekisteriä maallikkokäytössä olevista defibrillaattoreista.

Koska defibrillaattoreiden määrästä ja sijainneista ei tällä hetkellä ole tietoa, ensihoitojärjestelmä ei pysty hyödyntämään niitä, eivätkä sydänpysähdyspotilaat saa niistä tarvittavaa apua. Laiterekisteri mahdollistaisi mm. hätäkeskuslaitokselle tiedon julkisissa tiloissa olevista defibrillaattoreista ja niiden sijoittelusta.

Tarkoituksena on rakentaa nettipohjainen rekisteri, jonne laitteen omistajat voivat vapaaehtoisesti rekisteröidä tiedot yksittäisistä laitteista. Lisäksi Punainen Risti aikoo sisällyttää defibrillaatio-opetuksen osaksi järjestön ensiapukurssitoimintaa.

Perustettavasta laiterekisteristä on keskusteltu myös sosiaali- ja terveysministeriön sekä hätäkeskuslaitoksen kanssa. Kaikki osapuolet näkevät rekisterin tarpeellisena.

Sadat terveydenhuollon ammattilaiset kokoontuvat Helsingissä

Helsingissä 31.3.-1.4. järjestettävässä ensiapu- ja ensihoitosymposiumissa keskustellaan mm. uudesta laiterekisteristä. Punainen Risti kutsuu jo 16. kertaa koolle satoja terveydenhuollon ammattilaisia tutustumaan ensiapukoulutuksen ja elvytyksen ajankohtaisiin kysymyksiin. Symposiumissa käsitellään mm. monikulttuurisuutta ensiapukoulutuksessa, puhalluselvytyksen tärkeyttä ja uusia peruselvytysohjeita.

Ensiapusymposium järjestetään Helsinki Congress Paasitornissa. Symposiumin ohjelma tiedotteen liitteenä. Toimittajat ovat tervetulleita paikalle.

Lisätietoja: Suomen Punaisen Ristin ensiapukoulutuksen päällikkö Henna Korte, puh. 020 701 2165