Suomen Punainen Risti: ”Inhimillisyyden rajat on ylitetty Syyriassa”

Syyrian konfliktin alkamisesta tulee kuluneeksi neljä vuotta perjantaina 13.3.2015. Vuosikymmenen tuhoisimmalle humanitaariselle kriisille ei näy loppua. Alkuvuoteen mennessä yli puolet 21,5 miljoonasta syyrialaisesta on joutunut pakenemaan kodeistaan. Se on kaksinkertainen määrä ihmisiä Suomen väkilukuun verrattuna. YK:n pakolaisjärjestö UNCHR:n mukaan noin kahdeksan miljoonaa ihmistä on maan sisäisinä pakolaisina ja kolme miljoonaa on paennut naapurimaihin.

Pitkään jatkunut konflikti on jo kauan sitten ylittänyt inhimillisyyden rajat. Kärsivien syyrialaisten määrä on noussut muutamassa vuodessa miljoonasta yhteensä yli 12 miljoonaan. Avun tarve on valtava, sanoo Punaisen Ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi.

Eniten syyrialaisia on Turkissa, Libanonissa ja Jordaniassa, missä pakolaisen avustaminen on venytetty äärimmilleen. Valtaosa Syyriasta paenneista asuu pakolaisleirien ulkopuolella, mikä aiheuttaa painetta etenkin terveyspalveluiden ja perusturvan järjestämiseen vastaanottavissa yhteisöissä.

Suomen Punainen Risti auttaa rajan molemmin puolin

Suomen Punainen Risti auttaa syyrialaisia niin maan sisällä kuin ulkopuolellakin. Katastrofirahaston tuotoilla on annettu ruoka-apua ja jaettu hygieniapakkauksia sekä juomavettä konfliktista pahiten kärsivillä alueilla. Lisäksi on avustettu kotinsa jättäneitä. Pakolaisten auttamista on tuettu myös Suomen ulkoministeriön varoilla.

Syyrian ulkopuolisista panostuksista mittavin on Jordaniassa Azraqin pakolaisleirillä sijaitseva sairaala, joka tarjoaa monipuolista terveydenhoitoa Syyrian pakolaisille. Joulukuun jälkeen sairaalassa on syntynyt yli sata lasta ja alkuvuoden aikana potilaita on ollut reilut 3 000. Suomen Punainen Risti johtaa sairaalahanketta, johon kuuluvat Saksan, Norjan ja Kanadan Punaiset Ristit. Sairaalassa työskentelee useita suomalaisia avustustyöntekijöitä. Sairaalaa tukee Euroopan komission humanitaarisen avun ja pelastuspalvelun toimisto ECHO.

Kansainväliselle Punaiselle Ristille ja Syyrian Punaiselle Puolikuulle Syyrian konflikti on valtava avustusoperaatio, joka tulee kestämään pitkään. Noin neljä miljoonaa syyrialaista avuntarvitsijaa saa liikkeeltä tukea kuukausittain.

Lisätiedot:

Kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi, p. 020 701 2025, kalle.loovi@punainenristi.fi

Haastattelupyynnöt Syyriaan ja Jordaniaan tiedottaja Mari Mäkisen (p. 020 701 2223, mari.makinen@punainenristi.fi) kautta seuraaville henkilöille:

Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälisen liiton (IFRC) edustaja Jyri Rantanen, Damaskos, Syyria

Punaisen Ristin sairaalahankkeen projektipäällikkö Niklas Saxen, Azraq, Jordania

Faktat Punaisen Ristin avustustyöstä Syyriassa: https://www.punainenristi.fi/node/799/lahi-ita-pohjois-afrikka/palestiinalaisalueet