Suomen Punainen Risti antaa katastrofirahastostaan 200 000 euroa Haitin maanjäristyksen avustustyöhön

Suomen Punainen Risti on päättänyt antaa katastrofirahastostaan 200 000 euroa Haitin maanjäristyksen uhrien auttamiseksi. Varat käytetään Punaisen Ristin avustusoperaatiossa Haitilla. Katastrofirahastosta annettava apu on mahdollista suomalaisten lahjoittajien ansiosta. Lisäksi Suomen Punainen Risti on anomassa ulkoministeriöltä rahoitusta avustustyöhön Haitilla. Haitin Punaisen Ristin vapaaehtoiset jatkavat edelleen töitään maanjäristyksen uhrien pelastamiseksi. Suomessa Punainen Risti selvittää parhaillaan, lähetetäänkö Suomesta avustustyöntekijöitä tai tavara-apua Haitille. Haitilla tarvitaan tällä hetkellä nopeasti muun muassa hätämajoitustarvikkeita sekä välineistöä juomaveden puhdistamiseen. Välitön tarve on myös pelastushenkilöstölle ja terveydenhuoltovälineistölle. Kansainvälinen Punainen Risti on varautunut katastrofeihin varaamalla Haitille hätäaputarvikkeita noin 3000 perheelle. Port-au-Princen alueella tarvikkeita on vain noin 500 perheelle, joten apua tarvitaan kipeästi. Punainen Risti on auttanut Haitilla välittömästi maanjäristyksen tapahduttua. Haitin Punaisen Ristin vapaaehtoiset ryhtyivät välittömästi pelastamaan maanjäristyksessä loukkaantuneita ja loukkuun jääneitä. Kansainvälinen Punainen Risti on lähettänyt paikalle arviointiryhmän, jonka tietojen perusteella päätetään myös Suomen Punaisen Ristin lähettämästä avusta. Lisätietoja: Haitin tilanteesta: Kansainvälisen avun suunnittelija Kimmo Juvas, Suomen Punainen Risti, p. 040 750 8110 Katastrofiavusta: Terveydenhuollon asiantuntija Hannele Virtanen, Suomen Punainen Risti, p. 040 861 8834 Punaisella Ristillä on suomalaisia avustustyöntekijöitä alueella. Yhteydenotot avustustyöntekijöihin: Tiedottaja Taina Keinänen, Suomen Punainen Risti, p. 040 485 5831