Suomen Punainen Risti lähettää avustustarvikkeita Ukrainaan

Punaisen Ristin logistiikkakeskuksesta Tampereelta on lähtenyt tänään rekallinen avustustarvikkeita Ukrainaan. Noin 20 000 kiloa painava lähetys sisältää 342 paalia talvivaatteita, naisten talvikenkiä ja kynttilöitä. Lähetyksen on määrä saapua ensi viikon alussa Pultavan kaupunkiin, joka sijaitsee Ukrainan keskiosassa. Ukrainan Punainen Risti vastaa avustuslähetyksen jakelusta.

Ukrainassa pitkään jatkunut kriisi aiheuttaa puutetta niin ruoasta kuin lämpöisistä vaatteistakin. Tänään lähtenyt avustuslähetys on jo toinen ja lähetyksen vaatteet sekä tavarat on saatu lahjoituksina Punaisen Ristin Kontti-kierrätystavarataloista ja yrityksiltä. Ulkoministeriö osallistuu avustuslähetyksen logistiikka- ja jakelukuluihin.

Ensimmäisen vaateapulähetyksen Suomen Punainen Risti lähetti Ukrainaan viime vuoden syyskuussa. Kahden rekan avustuslähetys sisälsi 1 124 paalillista talvivaatteita, mitkä toimitettiin 400 kilometriä Kiovasta itään sijaitsevaan Dnipropetrovskiin.

Avustustyötä kriisin alusta lähtien

Punaisen Ristin kansainvälinen komitea (ICRC) on lisännyt toimintaansa Ukrainassa viime vuoden aikana. Komitealla on Ukrainassa sairaaloita ja se tekee työtä kaikkien osapuolten kanssa humanitaaristen periaatteiden edistämiseksi.

Komitea toimii yhteistyössä Ukrainan Punaisen Ristin kanssa ja se auttaa kriisistä kärsiviä, turvaa terveyspalveluita ja yhdistää perheitä. Tavoitteena on myös Ukrainan Punaisen Ristin toiminnan vahvistaminen.

Ulkoministeriö on tukenut Ukrainaa kriisin alusta lähtien. Ministeriö myönsi viime vuonna puoli miljoonaa euroa Suomen Punaisen Ristin avustusoperaatiolle ja avustus kanavoitiin komitean kautta Ukrainan Punaiselle Ristille.

Kuvat rekan pakkaamisesta Punaisen Ristin logistiikkakeskuksessa: Tatu Blomqvist

Punaisen Ristin logistiikkapäällikkö Pertti Rantanen p. 020 701 2085

Punaisen Ristin kansainvälisen avun johtaja Kalle Löövi p. 020 701 2025