Suomen Punainen Risti lähettää Filippiineille avustustarvikkeiden jakeluyksikön

Suomen Punainen Risti lähettää perjantaina 15.11. avustustarvikkeiden jakeluyksikön, ns. logistiikkayksikön Filippiineille. Logistiikkayksikön mukana lähtee neljä suomalaista avustustyöntekijää ja yksi Tanskan Punaisen Ristin avustustyöntekijä. Logistiikkayksikön ja sen henkilökunnan tehtävä on varmistaa avun kuljettaminen perille avun saajille.

- Logistiikkayksikön henkilökunta ottaa avustustarvikkeet vastaan, tullaa ne, kuljettaa ja jakaa avun saajille. Tämän yksikön avustustyöntekijät jakavat muun muassa suojia majoitukseen, vaatteita, lääkkeitä, ensiapua ja hygieniatarvikkeita, kertoo Punaisen Ristin logistiikkakoordinaattori Ari Mäntyvaara.

Kuljetusten järjestäminen katastrofin aikana on vaikeaa mutta ensisijaisen tärkeää avun perillemenon kannalta.

- Yleensä tällaisissa tilanteissa paikalliset varastot ovat tuhoutuneet, ja Punaisen Ristin avustustyöntekijöiden yksi tehtävistä on pystyttää väliaikaiset varastot tarvikkeille. Ne voidaan pystyttää esimerkiksi telttoihin, Mäntyvaara kertoo.

Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijät Jussi Halonen, Tuomas Laibert, Riku Ässämäki ja Vesa Kirjavainen lähtevät matkaan perjantaina klo 7.00. Halonen ja Laibert ovat tavattavissa Helsingissä tänään torstaina klo 17.00.

Logistiikkayksikön lisäksi Suomen Punainen Risti lähettää Filippiineille terveysaseman ja terveydenhuollon henkilökuntaa. Terveysaseman lähettämisestä saadaan varmuus lähipäivinä.

Punainen Risti haastaa kaikki mukaan keräykseen

Arviolta yli kaksi miljoonaa filippiiniläistä on humanitaarisen avun tarpeessa.

- YK on luokitellut Haiynin 1. luokan katastrofiksi, eli humanitaarisen avun tarve on valtava. Pulaa on kaikesta, ihmiset tarvitsevat puhdasta vettä, vessoja, ensiapua, lääkkeitä ja majoitusta. Moni on kadottanut sukulaisensa ja heidän löytämisekseen tarvitaan apua, sanoo varainhankinnan päällikkö Anna Laurinsilta.

Punainen Risti kutsuu kaikki halukkaat lähtemään lipaskerääjiksi filippiiniläisten auttamiseksi. Lipaskeräys on käynnissä eri puolilla Suomea. Lipaskeräyksen tuotot käytetään Haiyan-taifuunin uhrien auttamiseksi Filippiineillä.

- Haastamme kaikki yritykset ja yksityishenkilöt mukaan lahjoittamaan tai keräämään. Jos ei itse ehdi lähtemään kerääjäksi niin netissä kaikki halukkaat voivat perustaa nettilippaan, jota voi jakaa sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa, sanoo Laurinsilta.

Haiyan-hätäapukeräys on tähän mennessä tuottanut noin 570 000 euroa. Lisäksi Suomen Punainen Risti on myöntänyt 250 000 euroa Filippiinien apuun.

Nettilippaan voi perustaa osoitteessa www.lahjoituslipas.fi/punainenristi

Punaisen Ristin työtä Filippiineillä voi tukea lahjoittamalla:

Tilille: Nordea FI06 2219 1800 0680 00

Puhelimella: Soita 0600 122 20 (20,28 € + ppm)

Lähettämällä tekstiviesti SPR numeroon 16499 (15 € / tekstiviesti)
Netissä osoitteessa
www.punainenristi.fi/lahjoita/filippiinien-taifuuni

Lisätietoa:

Logistiikkapäällikkö Pertti Rantanen, p. 0400 644 533

Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, p. 020 701 2220

Varainhankinnan päällikkö Anna Laurinsilta, p. 040 7411 030

Tiedottaja Anna Vuorinen, p. 020 701 2224