Suomen Punainen Risti lähettää klinikoita ja hoitohenkilökuntaa Sierra Leonen kolera-alueelle

13 Suomen Punaisen Ristin kansainvälistä avustustyöntekijää lähtee tällä viikolla Sierra Leoneen pystyttämään ja ylläpitämään kahta koleraklinikkaa. Suomalaisten lääkäreiden, sairaanhoitajien ja teknikoiden lisäksi klinikoille palkataan paikan päältä sierraleonelaista henkilökuntaa tarpeen mukaan. Klinikat toimivat yhteistyössä Sierra Leonen terveysministeriön terveysasemien kanssa. Myös Sierra Leonen Punaisen Ristin vapaaehtoiset ja työntekijät ovat aktiivisesti mukana koleraa ehkäisevässä työssä.

Suomalaisten avustustyöntekijöiden lisäksi Suomen Punainen Risti lähettää Sierra Leoneen noin 20 000 kiloa avustustarvikkeita. Siltä varalta, että klinikat eivät mahdu olemassa olevien terveysasemien tiloihin, mukaan lähtee useita telttoja. Suomesta lähtee myös kaikki klinikoilla tarvittavat välineet kuten generaattoreita, vedenpuhdistuslaitteistoa, sänkyjä, lääkkeitä, tutkimusvälineitä ja muita perusterveydenhuollon tarvikkeita ja laitteita.

- Kolera leviää puutteellisen hygienian ja saastuneen juomaveden välityksellä. Rankkasateet, saniteettitilojen täydellinen puuttuminen, olemassa olevien saniteettitilojen huono kunto ja huonosti rakennetut käymälät levittävät tautia jo laajoilla alueilla Sierra Leonen länsiosissa, kertoo Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avun apulaisjohtaja Päivi Laurila.

- Puutteellisten terveydenhuollon raportointikäytäntöjen vuoksi kukaan ei osaa vielä sanoa, kuinka pahasta koleraepidemiasta on kyse. Sairastuneita on vuoden 2012 aikana rekisteröity 11 189 ja kuolleita 157. Monilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta hakeutua hoitoon köyhyyden ja palveluiden puuttumisen vuoksi, joten sairastuneita ja kuolleita on varmasti huomattavasti enemmän. Osa tartunnan saaneista sairastuvat niin lievästi, etteivät näe tarvettakaan hakeutua sairaanhoitopalveluiden piiriin, Laurila jatkaa.

Turvallisesti rakennetut käymälät ja hygieniatiedon levittäminen voivat estää epidemian laajenemisen

Sierra Leonen Punainen Risti on rakentanut ja puhdistanut kaivoja ja käymälöitä. Vapaaehtoiset ovat jakaneet tietoa kolerasta ja keinoista koleran välttämiseksi ja hoitamiseksi. Alueilla, joilla Sierra Leonen Punainen Risti on toiminut, työstä on saatu hienoja tuloksia, sillä ihmiset ovat alkaneet kiinnittää tarkempaa huomiota käymälöiden käyttöön ja juomavetensä puhtauteen ja pesemään kätensä varsinkin ruoanlaiton ja ruokailun yhteydessä.

Sierra Leonen hallitus ja Sierra Leonen Punainen Risti ovat pyytäneet kansainvälistä apua epidemian taltuttamiseksi, sillä jatkuvat rankkasateet ja tulvat pahentavat tilannetta jatkuvasti.

Tällä hetkellä Sierra Leonessa työskentelee kansainvälisen Punaisen Ristin katastrofiavun asiantuntijoista koottu ryhmä, joka arvioi avun tarvetta ja on tukenut paikallisia viranomaisia, YK-järjestöjä ja paikallista Punaista Ristiä toiminnan koordinoinnissa ja järjestämisessä. Sierra Leoneen on lähipäivien aikana lähdössä kansainvälistä apua Suomen Punaisen Ristin lisäksi ainakin Norjan, Japanin, Kanadan ja Iso Britannian Punaisista Risteistä. Kolerapotilaiden hoidon lisäksi keskitytään koleran leviämisen ehkäisyyn.

Tue Punaisen Ristin työtä lahjoittamalla katastrofirahastoon

Lahjoita 15 euroa, lähetä viesti SPR numeroon 16499.
Lahjoita 20 euroa, soita numeroon 0600 12220.

Katastrofirahaston tilinumerot:
Nordea FI06 2219 1800 0680 00
Sampo FI02 8000 1900 2250 05
Helsingin OP Pankki FI14 5780 0710 0116 49

Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avun apulaisjohtaja Päivi Laurila, puh. 020 701 2035

Sierra Leoneen keskiviikkona 22.8. lentävä Punaisen Ristin tiedottaja Sanna Negus, puh. 040 162 6138