Suomen Punainen Risti myöntää 100 000 euroa avustustyöhön Syyriassa

Uudelleen kiihtyneet taistelut ja kylmä talvi ovat vaikeuttaneet siviilien tilannetta entisestään Syyriassa. Suomen Punainen Risti myöntää katastrofirahastosta ja ulkoministeriön tukea yhteensä 100 000 euroa syyrialaisten auttamiseksi.

Viime päivinä Aleppossa kiihtyneet taistelut ovat vaikeuttaneet entisestään siviilien tilannetta. Arviolta 50 000 ihmistä on joutunut pakenemaan kodeistaan. Osa heistä on paennut Turkin rajalle, jonne on muodostunut pakolaisleiri.

Syyriasta on paennut tähän mennessä lähes yhtä paljon ihmisiä kuin Suomessa on asukkaita. Haavoittuvimmassa asemassa ovat Syyriaan jääneet. Noin 8 miljoonaa ihmistä on paennut maan sisällä. Puutetta on ennen kaikkea ruoasta, puhtaasta vedestä, suojasta sekä polttoaineesta.

– Viime päivien taistelut Aleppossa ja kylmä talvi ovat entisestään vaikeuttaneet siviilien ahdinkoa. Mikäli sotaa ei saada loppumaan, avun tarve vain kasvaa, sanoo Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avun johtaja Kalle Löövi.

Vapaaehtoiset tekevät työtä oman henkensä uhalla

Punaisen Ristin kansainvälinen komitea (ICRC) on neuvotellut eri osapuolien kanssa pääsystä kaikille alueille. Valtaosan avusta toimittaa perille Syyrian Punainen Puolikuu. Se on suurin humanitaarisen avun tarjoaja Syyriassa ja ainoa järjestö, joka toimii maanlaajuisesti.

Parin viime päivän aikana avustustarvikkeita on jaettu noin 10 000 perheelle Aleppon alueella. Lisää apua, myös lääkkeitä, toimitetaan lähipäivien aikana.

Avustustyö Syyriassa on erittäin vaikeaa.

– Vapaaehtoiset tekevät työtään oman henkensä uhalla. Tähän mennessä jo yli 50 vapaaehtoista on saanut surmansa avustustyössä, Löövi sanoo.

Suomen Punainen Risti lähettää 100 000 euroa tukemaan komitean ja Syyrian Punaisen Puolikuun avustustoimintaa. Avustussummasta 70 000 euroa on suomalaisten Syyrian kriisiin kohdentamia lahjoitusvaroja, loput tulevat ulkoministeriön humanitaariseen apuun osoittamista varoista.

Viime vuonna Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastosta kohdennettiin Syyriaan 66 500 euroa, ja tavara-apuna lähetettiin 72 000 lämmintä huopaa. Suomen Punainen Risti johti myös sairaalaa pakolaisleirillä Jordaniassa. Sairaalassa hoidettiin lähes 18 000 potilaskäyntiä ja siellä syntyi yli 500 lasta.

Suomen Punainen Risti toivottaa tervetulleeksi yön aikana syntyneen suunnitelman taistelujen lopettamiseksi. – On hienoa nähdä ensimmäisiä merkkejä alustavasta tulitauosta. Vaikka rauha saataisiin aikaan, avun tarve tulee jatkumaan vielä vuosia, Löövi muistuttaa.

Lisätiedot:

• Kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi, p. 020 701 2025
  • Kansainvälisen avun suunnittelija Niklas Saxen, p. 020 701 2155
  • Haastateltavissa on myös Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälisen liiton (IFRC) Syyrian edustaja Jyri Rantanen. Haastattelupyynnöt tiedottaja Inka Kovasen kautta, p. 020 701 2223

Lisätietoja Punaisen Ristin työstä Syyriassa: https://www.punainenristi.fi/node/799/lahi-ita-pohjois-afrikka/palestiinalaisalueet