Suomen Punainen Risti tukee Italian maanjäristyksen uhrien auttamista

Suomen Punainen Risti lähettää 20 000 euroa Italian Punaisen Ristin avustustyön tukemiseksi. Italian Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat auttaneet maanjäristysalueella heti katastrofin tapahduttua ja ovat edelleen aktiivisessa roolissa tukemassa Italian pelastusviranomaisia.

Italian Punaisen Ristin pelastusryhmät ja etsintäkoirat lähtivät välittömästi maanjäristysalueelle etsimään loukkaantuneita. Italian Punainen Risti on pystyttänyt kenttäkeittiöitä L'Aquilaan, San Gregorioon, Collemaggioon ja Centicolellaan. Kenttäkeittiöissä valmistetaan tällä hetkellä yli 20 000 lämmintä ateriaa päivässä. Lisäksi Italian Punainen Risti on pystyttänyt ensiaputelttoja loukkaantuneiden auttamiseksi. 36 Italian Punaisen Ristin ambulanssia kuljettaa ihmisiä ympäröivien kaupunkien sairaaloihin ja vapaaehtoiset ovat jakaneet ihmisille 10 000 huopaa.

Italian Punainen Risti on evakuoinut maanjäristysalueella olleen San Gregorion orpokodin ja pitää huolta orpokodin lapsista. Lisäksi Italian Punainen Risti on lähettänyt maanjäristysalueelle rekkakuormittain ensiaputarvikkeita ja useita henkisen tuen ammattilaisista koostuvia avustustyöntekijäryhmiä.

Italiaan virtaa apua ympäri maailmaa

- Punaisen Ristin yhdistykset ympäri maailmaa ovat lähettäneet apua Italian Punaisen Ristin tukemiseksi. Suomen Punaisen Ristin lisäksi rahaa ja avustustarvikkeita lähettävät ainakin Sveitsin, Yhdysvaltojen, Iso-Britannian, Kreikan, Ranskan, Itävallan, Islannin, Kanadan, Australian, Belgian, Luxemburgin ja Irlannin Punaiset Ristit, sanoo Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avun suunnittelija Tytti Leppäkoski.

Välittömän avustustyön lisäksi Italiassa arvioidaan parhaillaan maanjäristyksen tuhoja ja tehdään pidemmän tähtäimen suunnitelmia, miten ihmisiä voidaan lähiviikkoina ja –kuukausina auttaa.

Italian Punaisen Ristin työtä voi tukea lahjoittamalla Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Viitekenttään tulee kirjoittaa "Italia".

www.lahjoita.fi

Katastrofirahaston tilinumerot:
Nordea 221918-68000
Sampo 800019-225005
Okopankki 578007-111649
Aktia 405511-11397
Suupohjan Osuuspankki 473047-230189
Handelsbanken 313130-1199025
Tapiola 363630-1970110

Lisätietoja: Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avun suunnittelija Tytti Leppäkoski, puh. (09) 129 3280