Suomen Punaisen Ristin 21 avustustyöntekijää tänä iltana kohti Haitia

Tänä iltana Helsinki-Vantaan lentokentältä lähtee 21 Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijää ja kenttäsairaalan 100-paikkainen vuodeosasto ja leikkaussali kohti Haitia. Lähtevistä avustustyöntekijöistä 19 tulee työskentelemään kenttäsairaalassa, yksi lähtee koordinoimaan Punaisen Ristin avustustarvikkeiden jakelua ja yksi arvioimaan, minkä roolin Suomen Punainen Risti ottaa Haitin pitkäaikaisessa avustamisessa. Suomen Punaisen Ristin lähettämä vuodeosasto ja leikkaussali tulevat olemaan osa suurempaa kokonaisuutta, sillä ne täydentävät Saksan Punaisen Ristin lähettämää kokonaista kenttäsairaalaa. Saksalais-suomalaiseen kenttäsairaalaan tulee yhteensä 200 potilaspaikkaa. Tällä hetkellä Haitissa työskentelee jo 11 suomalaista Punaisen Ristin avustustyöntekijää. Avustustarvikkeiden jakeluun ja pitkäaikaiseen apuun suomalaisvastuuta Useiden maiden Punaiset Ristit ovat lähettäneet Haitiin erilaisia avustustarvikkeita, joiden jakelua lähtee koordinoimaan Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijä Hannele Kankuri. Lisäksi tänä iltana Haitin koneeseen nousee Suomen Punaisen Ristin kansainvälisten ohjelmien päällikkö Päivi Laurila, jonka tavoitteena on nyt jo katsoa, miten Suomen Punainen Risti voisi parhaiten tukea Haitia katastrofista toipumisessa. - Haluan perehtyä, miten voisimme antaa pitkäaikaista apua yhteistyössä Haitin Punaisen Ristin kanssa. Lisäksi kartoitan, miten voisimme auttaa haitilaisia puhtaan veden, turvallisen sanitaation ja riittävän ruoan saannissa, Laurila sanoo. Suomalaiset lahjoittaneet jo 1,4 miljoonaa euroa Suomen Punaisen Ristin Haiti-keräykseen on lahjoitettu ensimmäisen keräysviikon aikana 1,4 miljoonaa euroa. Pääosa lahjoituksista on tullut yksityisiltä lahjoittajilta. Viime päivinä mukaan ovat tulleet myös yritykset. – Olemme saaneet erityisen paljon lahjoituksia pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä. Myös muutama suuri kansainvälinen suomalaisyritys on tehnyt isoja, jopa kymmenientuhansien eurojen lahjoituksia, kertoo Suomen Punaisen Ristin viestintä- ja varainhankintajohtaja Hannu-Pekka Laiho. Keräykseen voi osallistua joko lahjoittamalla tai tulemalla mukaan lipaskerääjäksi. Kerääjiä tarvitaan ympäri Suomen ja jo tunti kerääjänä on suuri apu. Tarkemmat tiedot keräyksestä alueittain löytyvät osoitteesta www.punainenristi.fi/haiti. Haitin maanjäristyksen uhreja voi auttaa lahjoittamalla katastrofirahaston tilille numero 221918-68000. Lahjoittaa voi myös puhelimitse numeroissa 0600 12220 (19,95 e / puh. + pvm) ja 0600 12210 (9,85 e / puh. + pvm) ja netissä osoitteessa www.lahjoita.fi. Avustustyöntekijät kentällä illalla Haitiin lähtevät Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijät ovat haastateltavissa ja kuvattavissa Helsinki-Vantaan lentokentällä klo 18.30 eteenpäin. Tapaamispaikkana terminaali 2, kongressikeskuksen edessä oleva kahvio. Yhteyshenkilöt kentällä: Haitiin lähtevä Suomen Punaisen Ristin tiedottaja Ari Räsänen, puh. 044 557 9879 ja Suomen Punaisen Ristin viestintäpäällikkö Hannu-Pekka Laiho, puh. 040 553 7808 Lisätietoja: www.punainenristi.fi tiedottaja Taina Keinänen, Suomen Punainen Risti 040 485 5831, taina.keinanen@punainenristi.fi tiedottaja Sanna Räsänen, Suomen Punainen Risti 040 521 7299, sanna.rasanen@punainenristi.fi Suomen Punaisen Ristin kuvapankissa osoitteessa www.punaisenristinkuvat.fi on jatkuvasti tuoreita valokuvia Suomen Punaisen Ristin työstä Haitissa. Kuvat ovat medioiden käytettävissä veloituksetta.