Suomen Punaisen Ristin Haiti-keräykseen on lahjoitettu 2 miljoonaa euroa

Kahden keräysviikon aikana suomalaiset ovat lahjoittaneet Suomen Punaisen Ristin Haiti-keräykseen kaksi miljoonaa euroa. Tähän mennessä Suomen Punaisen Ristin katastrofirahas-ton, ulkoasiainministeriön ja ECHO:n lahjoitusvaroilla on lähetetty Haitiin liikkuva klinikka, kenttäsairaalan leikkaussali ja sadan potilaan vuodeosasto, avustustarvikkeita sekä kaikkiaan 34 avustustyöntekijää. Liikkuva klinikka on toiminut Haitin pääkaupungissa Port-au-Princessa jo kymmenen päivää. Tänä aikana klinikalla on ehditty hoitaa yli 1300 potilasta. Keskimäärin klinikalla hoidetaan 150 potilasta päivässä. Kaikkiaan Punaisen Ristin terveyspalvelut tavoittavat yli 500 potilasta päi-vittäin. – Yleisimpiä vammoja potilailla ovat ruhjeet, syvät tulehtuneet haavat, iho-oireet ja hengitys-tieinfektiot. Myös sieni-infektiot, ripuli ja kolera ovat valitettavan yleisiä, kertoo suomalaisen klinikkatiimin vetäjä Marla Nykyri. Myös suomalais-saksalainen kenttäsairaala aloittaa toimintansa tällä viikolla. Avustustyöntekijät ovat pystyttäneet sairaalaa viikonlopusta lähtien, ja toimintansa se päässee aloittamaan torstaina. Täydellä teholla toimiessaan sairaala pystyy vastaamaan Tampereen kokoisen kau-pungin sairaanhoidosta. Yritykset innolla mukana keräyksessä – apua tarvitaan edelleen Viimeisen viikon aikana yritykset ovat osallistuneet keräykseen merkittävällä tavalla. Aluksi mukaan tulivat pienet ja keskisuuret yritykset kukin haluamallaan tavalla. Nyt mukaan ovat lähteneet myös suuremmat yritykset. – Erityisen hienoa on ollut huomata, kuinka jokainen yritys haluaa olla mukana omalla tavallaan. Yksi haastaa keräykseen mukaan kaikki kilpailijansa, toinen lahjoittaa tietyn summan jokaisesta syntyneestä kaupasta, iloitsee Suomen Punaisen Ristin varainhankinnan suunnittelija Anna Laurinsilta. Nyt apua tarvitaan vielä akuuttiin katastrofiapuun ja esimerkiksi hätämajoitukseen. Yli miljoona ihmistä on joutunut jättämään kotinsa maanjäristyksen seurauksena. Suomen Punaisella Ristillä on valmius toimittaa Haitiin lisäapua, muun muassa telttoja ja muita hätäaputarvikkeita. – Huhtikuun alun sadekautta ja kesäkuun hurrikaanikautta silmälläpitäen tarvitaan nopeita ja kestäviä ratkaisuja. Hirmumyrskyt, tulvat ja kuivuus ovat Haitin arkipäivää, ja ihmiset tarvit-sevat kipeästi apua selvitäkseen, kuvaa Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen avun koor-dinaattori Paula Uski. Suomen Punaisella Ristillä on parhaillaan Haitissa työntekijä arvioimassa, millaista apua Haitissa tarvitaan hätäavun jälkeen. Suurin avustusoperaatio tsunamin jälkeen Punaisen Ristin avustusoperaatio Haitissa on mittaluokaltaan verrattavissa tsunamin avustus-työhön. Avustustyötä tekee Haitissa parhaillaan 500 Punaisen Ristin avustustyöntekijää ja 10 000 Haitin Punaisen Ristin vapaaehtoista, jotka aloittivat työn välittömästi maanjäristyksen jälkeen. Punainen Risti on toimittanut Haitiin 547 tonnia avustustarvikkeita. Kymmenille tuhansille avun tarpeessa oleville on jaettu telttoja, huopia, suojapeitteitä, keittiövälineitä, vesikanistereita, hygieniapakkauksia. Punainen Risti tuottaa puhdasta vettä lähes puoli miljoonaa litraa päivässä. Lisäksi Punainen Risti on auttanut kadonneiden perheenjäsenten yhdistämisessä. Lisätietoja: Haitin avustustyöstä: kansainvälisen avun johtaja Kalle Löövi, Suomen Punainen Risti 040 828 0880 keräyksestä: varainhankinnan suunnittelija Anna Laurinsilta, Suomen Punainen Risti 040 7411 030 anna.laurinsilta@punainenristi.fi yhteydet Haitiin: tiedottaja Taina Keinänen, Suomen Punainen Risti 040 485 5831 taina.keinanen@punainenristi.fi