Turvaseksipartiointia Helsingin matkustajalaivasatamissa 13.–15.6.

Hiv-Säätiön/Hiv-tukikeskuksen työntekijät ja Punaisen Ristin vapaaehtoiset partioivat Länsisatamassa ja Katajanokan satamassa 13.–15. kesäkuuta. Suomalaisen hiv-ennaltaehkäisytyön asiantuntijajärjestöt tarjoavat seksuaaliterveysneuvontaa ja jakavat kondomeja matkailijoille. Partioinnin tarkoitus on muistuttaa matkailuun liittyvien seksitautien ennaltaehkäisyn merkityksestä ja lisätä vastuullista seksikäyttäytymistä matkailijoiden keskuudessa.

Liikenteen ja päihteiden lisäksi seksi on yksi merkittävimmistä matkailuun liittyvistä terveysriskeistä. Todennäköisesti useassa suositussa matkailun kohdemaassa hiviä ja muita seksiteitse tarttuvia tauteja esiintyy huomattavasti yleisemmin kuin Suomessa. Matkailijat altistuvat satunnaisille seksisuhteille usein suunnittelemattomasti, minkä vuoksi seksitaudeilta ei suojauduta riittävästi. Hiviltä ja muilta seksiteitse tarttuvilta taudeilta voidaan suojautua oikeanlaisella asenteella ja käyttämällä kondomia. Matkalta palattua on pidettävä mielessä seksitautien mahdollisuus ja hakeuduttava testeihin, jos on ollut uudessa seksisuhteessa ilman kondomia.

- Punaisen Ristin yksi keskeisimmistä toimintamuodoista seksuaaliterveystyössä on ennaltaehkäisy. Koska yli puolet hiv-tartunnoista ja osa seksitaudeista, kuten tippuri, ovat ulkomailta saatuja, on ehdottoman tärkeää edistää turvallista seksikäyttäytymistä matkailijoille. Turvaseksipartiointi on hyvä tapa vaikuttaa matkailijoitten tietoisuuteen ja asenteisiin ja valistaa mahdollisista riskitekijöistä, sanoo Punaisen Ristin hiv-työn ja seksuaaliterveyden koordinaattori Raila Lainejoki.

Hiv-tukikeskus tekee matkailuun liittyvää hiv-ennaltaehkäisytyötä. Toiminnot on kohdistettu kolmelle eri kohderyhmälle: matkailijoille, terveydenhuollon toimijoille ja matkanjärjestäjille. Hiv-tukikeskus seuraa matkailuun liittyvien hiv-tartuntojen määrän kehittymistä ja pyrkii vaikuttamaan siihen tiedottamalla, kampanjoimalla ja kouluttamalla näitä kohderyhmiä.

Hiv-tukikeskuksen ja Punaisen Ristin turvaseksipartiointi

To 13.6. klo 7 - 10.30 Länsisatama & klo 10 – 11.30 Katajanokan satama
Pe 14.6. klo 7 - 10.30 Länsisatama & klo 15.30 – 18.30 Länsisatama
La 15.6. klo 7 - 10.30 Länsisatama & klo 10 – 11.30 Katajanokan satama

Ulkomailta saatujen hiv-tartuntojen osuus kasvaa

Suomalaisten ulkomailta saatujen hiv-tartuntojen määrä on jo yli puolet vuosittain todetuista uusista tartunnoista. Suomessa todettiin vuonna 2012 uusia tartuntoja yhteensä 159, joista puolet oli ulkomaalaistaustaisilla henkilöillä. Suomalaisten hiv-tartunnoista 35 % oli saatu Suomessa ja 53 % ulkomailla. Tartuntojen alkuperämaa ei ollut tiedossa 12 % tapauksista. Vuonna 2011 suomalaisten ulkomailta saatujen tartuntojen osuus oli 46 %. Ulkomailta saadut hiv-tartunnat ovat tarttuneet pääasiassa seksiteitse.

Matkailun ja ulkomailla oleskelun yhteydessä saaduista tartunnoista vuonna 2012 suomalaiset saivat 45 % Thaimaasta. Myös Espanjasta saatujen tartuntojen määrä oli suuri, 13 % kaikista vuoden 2012 tartunnoista. Venäjältä ja Virosta tartuntoja tuli yhteensä 7 %. Suomalaisten heteromiesten tartunnoista 74 % tuli ulkomailta ja naisten tartunnoista 33 %. Hiv-tartunnat miehillä, joilla on seksiä miesten kanssa, tulivat ulkomailta 37 % tapauksista. Tiedot käyvät ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toukokuussa julkaisemasta tutkimuksesta.

Lisätiedot:
Hiv-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Irma Pahlman, 0207 465 724
Hiv-tukikeskuksen erityissuunnittelija (matkailu & viestintä) Vilma Pietilä, 0207 465 720
Punaisen Ristin hiv-työn ja seksuaaliterveyden koordinaattori Raila Lainejoki, 020 701 2125