Vain elämää Goes Punainen Risti -erikoislähetyksessä tutustutaan Punaisen Ristin ystävätoimintaan

Erikoislähetyksessä 13.11. aiempien Vain elämää -kausien suosikkiartistit tutustuvat Punaisen Ristin vapaaehtoistyöhön ja ystävätoimintaan. Samalla hankitaan uusia kuukausilahjoittajia tukemaan Punaisen Ristin kotimaan ystävä- ja vapaaehtoistoimintaa.

Tämän vuoden Vain elämää Goes Punainen Risti -ohjelmassa Pauli Hanhiniemi, Anssi Kela, Kaija Koo, Maarit, Jukka Poika ja Maija Vilkkumaa tutustuvat päivän ajan yhteen Punaisen Ristin vapaaehtoistoiminnan muotoon.

Jukka Poika vierailee Röykän vastaanottokeskuksessa ja tutustuu turvapaikkaa hakevaan jemeniläisperheeseen. Maija Vilkkumaa jututtaa miehensä omaishoitajana toimivaa Marja-Leenaa ja Pauli Hanhiniemi ilahduttaa Havulinnan vanhainkodin asukkaita yhteisellä musiikkituokiolla. Kaija Koo tapaa eläkepäiviinsä vapaaehtoistyöstä sisältöä löytäneen Marjan, Anssi Kela viettää aikaa kansainvälisen nuortenryhmän kanssa ja Maarit tutustuu Helsingin vankilan perheellisten vankien Isukki-ryhmän toimintaan.

Ohjelman juontaa pitkän linjan journalisti Pauli Aalto-Setälä, joka on työskennellyt myös Punaisen Ristin avustustyöntekijänä.

Kympillä kuussa koulutetaan neljä uutta ystävää vuodessa

Punaisen Ristin vapaaehtoiset lievittävät ihmisten yksinäisyyttä vierailemalla muun muassa vanhainkodeissa, sairaaloissa, kodeissa, vastaanottokeskuksissa ja vankiloissa.

”Ihminen voi tuntea yksinäisyyttä hyvin monenlaisissa elämäntilanteissa. Vapaaehtoiset ystävät tuovat kauan kaivatun seuran yksinäiselle ja ovat auttava käsipari siellä, missä apua eniten tarvitaan”, sanoo Punaisen Ristin sosiaalisen hyvinvoinnin ja seniorityön asiantuntija Anita Hartikka.

Punaisella Ristillä on 30 000 vapaaehtoista ympäri Suomen. Syksyn aikana toimintaan on tullut mukaan yli 3 500 uutta vapaaehtoista. Vapaaehtoistoiminnan laadun ja mielekkyyden takaamiseksi tarvitaan myös varoja.

”Syksyn aikana toimintaamme on tullut runsaasti uusia vapaaehtoisia, joiden kouluttamiseen ja tukemiseen, sekä koko vapaaehtoistoiminnan organisoimiseen tarvitaan entistä enemmän varoja”, sanoo Hartikka.

Esimerkiksi kymmenen euron kuukausilahjoituksella voidaan kouluttaa vuodessa neljä vapaaehtoista ystävää yksinäiselle.

”Säännöllisten kuukausilahjoitusten avulla voimme varmistaa Punaisen Ristin vapaaehtoistoiminnan jatkuvuuden ja laadun Suomessa”, sanoo Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta.

Tule mukaan tukemaan Punaisen Ristin toimintaa lahjoittajana tai vapaaehtoisena:

Vain elämää Goes Punainen Risti Nelosella 13.11. klo 20. Uusinnat 15.11. klo 18.35 ja 17.11. klo 16.30. Ohjelman tuottaa Neloselle Zodiak Finland.

Ohjelmassa kuullaan tuttuun tapaan myös musiikkia, kun artistit esittävät edellisiltä Vain elämää -kausilta tuttuja kappaleita:

Pauli Hanhiniemi, Laakson lilja (Maarit)
Anssi Kela, 2080-luvulla (Sanni)
Kaija Koo, Vanha sydän (Erin)
Maarit, Kaksi puuta (Juha Tapio)
Jukka Poika, Lautalla (Pauli Hanhiniemi)
Maija Vilkkumaa, Jano (Pave Maijanen)

Lisätietoja Punaisen Ristin toiminnasta:
Sosiaalisen hyvinvoinnin ja seniorityön asiantuntija Anita Hartikka, puh. 020 701 2123
Varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta, puh. 020 701 2196
www.punainenristi.fi/vainelamaa

Lisätietoja Vain elämää Goes Punainen Risti -ohjelmasta:

Vastaava tuottaja Alexandra von Knorring-Rosti, Nelonen, puh.
040 146 1159

Vain elämää Goes Punainen Risti -erikoislähetyksen artistit ovat tiedotusvälineiden haastateltavissa lehdistötilaisuudessa tiistaina 27.10. klo 16.30 RTI-talolla (Uutiskatu 2, Pasila). Ilmoittautumiset lehdistötilaisuuteen: noora.jussila@punainenristi.fi, 020 701 2224