Vapaaehtoinen pelastuspalvelu palkitsee kaksi kainuulaista

Kuhmolainen Annikki Komulainen ja sotkamolainen Arja Määttä palkitaan lauantaina 29.11. Vapaaehtoisen pelastuspalvelun korkeimmalla ansiomerkillä, ansioristillä. Huomionosoitus myönnetään pitkään jatkuneesta ja ansiokkaasta toiminnasta Vapaaehtoisen pelastuspalvelun eli Vapepan hyväksi.

Annikki Komulainen on toiminut Vapepassa jo 30 vuoden ajan erityisesti kadonneiden ihmisten etsinnöissä ja henkisen tuen antajana. Hän on toiminut myös vapaaehtoisten etsijöiden johtajana sekä oman vapaaehtoisryhmänsä hälyttäjänä ja harjoitusvastaavana 2000-luvun alusta lähtien. Sairaanhoitajana työuransa tehnyt Komulainen on usein ollut myös antamassa henkistä tukea kadonneen ihmisen omaisille ja muille järkyttävän tapahtuman koskettamille ihmisille.

Arja Määttä kuuluu Sotkamon Vapaaehtoisen pelastuspalvelun etsintäryhmään. Jo vuodesta 1979 lähtien vapaaehtoisessa pelastuspalvelutoiminnassa mukana ollut Määttä toimii oman ryhmänsä hälyttäjänä ja on toiminut ympäri Kainuuta kymmenissä etsinnöissä niin vapaaehtoisten varajohtajana, muonittajana, kirjurina kuin henkisen tuen antajanakin. Lisäksi Määttä on vuosien varrella rohkaissut kymmeniä muita ihmisiä mukaan vapaaehtoisiksi auttajiksi.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu palkitsee ansioituneita vapaaehtoisiaan Pikku-Syötteellä 29.-30.11. pidettävässä Pohjois-Suomen Vapepa-foorumissa. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita palkintojenjakotilaisuuteen, joka alkaa lauantaina kello 19.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 50 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa tehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii yli 1300 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan toimintaa koordinoi Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja ilmapelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

Lisätietoja ja haastateltavien yhteystiedot:

Punaisen Ristin Oulun piirin valmiuspäällikkö Markku Grip, p. 020 701 2619