Vapaaehtoinen pelastuspalvelu palkitsee keminmaalaisen poliisin

Keminmaalainen eläkkeellä oleva poliisi Urpo Rainto palkitaan Vapaaehtoisen pelastuspalvelun kultaisella ansiomitalilla.

Rainto toimi nuorena ylikonstaapelina suuretsinnässä, joka järjestettiin viisivuotiaan tytön kadottua kotipihastaan Muonion Kerässiepin kylästä toukokuussa 1963. Kyläläisten aloittamasta etsinnästä kasvoi suuroperaatio, johon osallistui satoja ihmisiä naapurimaista asti. Etsintä päättyi surullisesti tytön löydyttyä menehtyneenä kymmenien kilometrien päästä kotoaan. Tapahtumien herättämä laaja huomio johti Vapaaehtoisen pelastuspalvelun perustamiseen seuraavana vuonna.

Virkavuosiensa aikana Urpo Rainto kehitti aktiivisesti poliisin ja vapaaehtoisten yhteistyötä ja oli mukana perustamassa Vapaaehtoisen pelastuspalvelun Kemin paikallistoimikuntaa.

- Ensimmäisessä etsinnässä mukana olleet viranomaiset näkivät etsinnän vaikeudet. Heillä oli tieto siitä, mitä olisi voinut tehdä paremmin. Rainto on ollut yhtenä heistä muuttamassa tätä tietoa käytännöksi, Punaisen Ristin valmiuskoordinaattori Heikki Väätämöinen toteaa.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa) palkitsee ansioituneita vapaaehtoisiaan ja toimintaansa tukeneita henkilöitä lauantaina 29.3. kello 14 alkaen Tampere-talossa järjestettävässä Vapepan 50-vuotisjuhlassa. Kultaisen ansiomitalin lisäksi juhlassa luovutetaan valtakunnallisen pelastajan tunnustus sekä 18 ansioristiä pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta vapaaehtoistoiminnasta. Tiedotusvälineet ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu auttaa tukemalla viranomaisia

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 50 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa pelastustehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii yli 1300 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan toimintaa koordinoi Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja ilmapelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

- Kultaisen ansiomitalin saaja Urpo Rainto, p. 040 588 7469

- Punaisen Ristin Lapin piirin valmiuspäällikkö Annikki von Pandy, p. 0400 391 868

- Punaisen Ristin valmiuskoordinaattori Heikki Väätämöinen, p. 020 701 2124