Vapaaehtoinen pelastuspalvelu palkitsee oululaisen meripelastajan

Oululainen Erkki Aho palkitaan lauantaina 29.11. Vapaaehtoisen pelastuspalvelun korkeimmalla huomionosoituksella, ansioristillä. Huomionosoitus myönnetään ansiokkaasta toiminnasta Vapaaehtoisen pelastuspalvelun eli Vapepan hyväksi.

Erkki Aho on toiminut vapaaehtoisena meripelastajana Oulun seudulla 34 vuoden ajan. Vuosien varrella hän on toiminut muun muassa alusvastaavana, aluksen päällikkönä ja pelastusalusten katsastajana.

– Mieleenpainuvimpia ovat olleet ne kerrat, kun vesillä olemme toisinaan tulleet paikalle viime hetkillä ihmistä pelastamaan, Aho kertoo. – Jokainen meripelastustehtävä on ollut opettavainen.

Viimeisten 20 vuoden ajan Erkki Aho on osallistunut hälytyksiin myös maastoautoiluseura Offroad Oulun riveissä. Aho on kiertänyt lukemattomat kerrat autopartioissa kadonneita ihmisiä etsimässä ja kuljettamassa maastoetsijöitä ja heidän varusteitaan etsintäpaikasta toiseen. Lisäksi hän on osallistunut meripelastustoiminnan valtakunnalliseen kehittämiseen, kuten pelastusalusten varustelun ja sijoittamisen suunnitteluun.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu palkitsee ansioituneita vapaaehtoisiaan Pikku-Syötteellä 29.–30.11. pidettävässä Pohjois-Suomen Vapepa-foorumissa. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita lauantaina kello 19 alkavaan palkintojenjakotilaisuuteen.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 50 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa tehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii yli 1300 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan toimintaa koordinoi Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja ilmapelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

Erkki Aho, p. 0400 202 739

Punaisen Ristin Oulun piirin valmiuspäällikkö Markku Grip, p. 020 701 2619