Vastaanottokeskukset: Suomen Punaisen Ristin auttamisvalmius säilyy

Maahanmuuttoviraston päättämistä uusista lakkautuksista huolimatta Suomen Punainen Risti jatkaa vastaanottotoimintaan liittyvän valmiutensa ylläpitämistä koko maassa ja tukee myönteisen turvapaikkapäätöksen saaneita kotoutumisessa.

Maahanmuuttoviraston mukaan tänään kerrottujen uusien lakkautusten syynä on turvapaikanhakijoiden määrän väheneminen, ja vastaanottokeskuksia perustetaan ja lakkautetaan aina tarpeen mukaan. Suomen Punainen Risti on jatkossakin valmis tarvittaessa avustamaan Suomen viranomaisia turvapaikanhakijoiden vastaanotossa.

Tällä hetkellä Suomen Punainen Risti ylläpitää 97 vastaanottoyksikköä, joissa asuu noin 14 000 turvapaikanhakijaa. Näissä yksiköissä työskentelee noin 1300 henkilöä.

Maahanmuuttovirasto päätti maaliskuussa, että Suomen Punaisen Ristin ylläpitämiä vastaanottoyksiköitä lakkautetaan 21. Koska tuolloin ilmoitetut lakkautukset toteutuvat pääosin touko-syyskuun aikana, kaikki niiden henkilöstövaikutukset eivät ole vielä selvillä.

Tänään tiedotettujen Maahanmuuttoviraston päätösten mukaisesti Suomen Punaisen Ristin vastaanottoyksiköitä suljetaan 20 lisää. Toiminta lakkaa näissä yksiköissä pääosin marraskuun loppuun mennessä. Näiden uusien lakkautusten aikataulua ja henkilöstövaikutuksia aletaan nyt selvittää.

Vapaaehtoiset tukena myös kotoutumisessa

Aikainen kotoutuminen alkaa jo vastaanottoyksiköissä. Suomen Punaisen Ristin vastaanottokeskuksissa vapaaehtoisten tarjoamat kielikurssit, kerhot ja muu toiminta tutustuttavat tulijoita suomalaiseen kulttuuriin ja tapoihin. Myönteisen turvapaikkapäätöksen saaneille todellinen uusi alku on kuitenkin muuttaminen tilapäiseen oleskeluun tarkoitetusta vastaanottokeskuksesta omaan kotiin.

Suomen Punainen Risti vetoaa kuntapaikkojen puolesta oleskeluluvan saaneille, ja lupaa antaa osaltaan panoksensa uusien kuntalaisten alkuvaiheen vastaanottoon kunnissa esimerkiksi tarjoamalla asumisapua, ystäväkursseja tai muuta vapaaehtoistoimintaa. Vapaaehtoiset ovat korvaamaton osa sekä Suomen Punaisen Ristin vastaanottotoimintaa että kotoutumisen tukea.

Vastaanottokapasiteetin supistamisesta huolimatta Suomen Punainen Risti jatkaa oman vastaanottotoimintansa arviointia ja kehittämistä sekä auttamisvalmiuden ylläpitoa.

Myös yhteistyö kuntien, alueellisten ja paikallisten viranomaisten sekä muiden toimijoiden kanssa on tärkeä osa vastaanottotoimintaa. Toivomme, että vastaanottokeskuksen sulkemisesta huolimatta hyvä yhteistyö jatkuu muiden Punaisen Ristin toimintamuotojen, kuten kotoutumisen tuen kohdalla.

Maahanmuuttoviraston päätöksen perusteella suljettavat Suomen Punaisen Ristin vastaanottoyksiköt:

Harjavalta
Helsinki/Ruskeasuo
Helsinki (alaikäisyksikkö)
Hämeenlinna/Iittala
Jyväskylä/Puuppola
Jyväskylä/Kangasvuori
Keuruu (alaikäisyksikkö)
Kotka/Ankkuri
Lahti/Kärkölä
Lohja (alaikäisyksikkö)
Kolari