Yksinäiset nuoret: Järjestöt löysivät hyviä tapoja auttaa

Mitä sinä teet, jotta yhä useammat nuoret pääsevät irti yksinäisyydestään? Tähän vastaavat poliitikot sekä järjestöjen ja kirkon edustajat seminaarissa, joka pidetään keskiviikkona 26.11. Helsingissä. Se päättää kolmivuotisen Yhteisvastuu nuoresta -hankkeen, jossa on löydetty hyviä tapoja auttaa nuoria.

Järjestäjinä ovat Mannerheimin lastensuojeluliitto, Suomen Mielenterveysseura, Suomen Punainen Risti ja evankelisluterilaiset seurakunnat.

Konkreettisia tekoja penäävään paneeliin ovat lupautuneet kansanedustaja Pirkko Mattila (perussuomalaiset), Helsingin kaupunginvaltuutettu Ville Jalovaara (SDP) ja Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja Maria Ohisalo sekä kaikkien hankkeeseen osallistuneiden järjestöjen johtajat ja Kirkkohallituksen edustaja. Seminaarin avaa opetusministeri Krista Kiuru.

Tuoreen tutkijan näkökulman esittelee erikoistutkija Niina Junttila Turun yliopistosta. Kaikkia puheenvuoroja kommentoivat Osallistuvat nuoret ry:n aktiivit. Seminaarissa esiintyy räppäri Mercedes Bentso ja omia runojaan yksinäisyydestä lausuu Kirsi-Marja Moberg. Mobergin valokuvanäyttely on esillä samassa paikassa.

Tärkeintä: turvallisuus, tutut asiat

- Voimme auttaa nuoria melko pienin keinoin. Näin sanoo eräs Yhteisvastuu-hankkeeseen osallistunut vapaaehtoinen. – Tärkeintä on turvallisuudentunne ja helppous tulla mukaan. Näin visioivat toiminnan jatkamista oululaiset vapaaehtoiset.

Hyviksi tavoiksi auttaa nuoria vahvistuivat tutut asiat: kummi- ja tukioppilaiden koulutus, vanhempien neuvonta sekä monenlaiset nuorten vertaistukiryhmät, toimintaryhmät ja nuorten ystäväparit. Yhteistyö vapaaehtoisten ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten välillä tiivistyi. Myönteistä palautetta saatiin niin vanhemmilta kuin opettajilta ja muilta nuorten kanssa työskenteleviltä.

Yhteisvastuu nuoresta –hanke vuosina 2012–2014: Hyvät konkreettiset tavat ehkäistä nuorten yksinäisyyttä sekä tukea yksinäisyyttä kokevia nuoria selviytymään. Varat saatiin vuoden 2011 Yhteisvastuu-keräyksestä.

Hankkeen päätösseminaari 26.11. kello 12–16: Helsingin seurakuntayhtymä, Engel-sali, Kolmas linja 22 B. Samassa paikassa Kirsi-Marja Mobergin valokuvanäyttely Yksin 17.-26.11.

Liitteenä seminaarin ohjelma

Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, Suomen Punainen Risti, puh. 040 838 8919, outi.parnanen(at)punainenristi.fi

Yhteisvastuu.fi