Yli sata Punaisen Ristin vapaaehtoista auttaa Ilosaarirockissa

Ensiavun, päihdetyön, henkisen tuen sekä hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset auttavat Ilosaarirockissa Joensuussa 14.–16.7.2017. Tapahtuma on yksi kesän suurimmista Punaisen Ristin festaripäivystyksistä.

Juhlijoita auttaa viikonloppuna yhteensä lähes 130 Punaisen Ristin vapaaehtoista.

Vapaaehtoiset kiertävät päivystämässä tapahtuma-alueella koko festivaalin ajan. Punaisen Ristin ensiaputeltta ja selviämisasema sijaitsevat Soundi-lavan vieressä.

- Festareilla ensiapuryhmää työllistävät yleensä eniten hiertymät, pienet haavat ja nyrjähtäneet nilkat. Kaikkien tulisi muistaa juoda riittävästi myös vettä. Jos kuitenkin kaveri väsähtää, huonokuntoista ei saa jättää yksin, vaan paikalle tulee pyytää apua, muistuttaa Punaisen Ristin päivystyksen yleisjohtaja Niina Pekkanen.

Ensiapuryhmä hoitaa paikan päällä juhlijoiden pienet haavat ja vammat. Ilosaarirockissa on myös lääkäri ja sairaanhoitaja auttamassa festivaaliyleisöä. Ensiavun vapaaehtoiset tunnistaa punaisista ensiapuliiveistä.

Kymmenen henkisen tuen vapaaehtoista kiertää tapahtuma-alueella koko festivaalin ajan ja antaa henkistä tukea sitä tarvitseville. Vapaaehtoisten kanssa voi halutessaan tulla keskustelemaan pienistäkin murheista.

Selviämisasema auttaa päihtyneitä

Ilosaarirockissa on myös Punaisen Ristin selviämisasema, jossa koulutetut vapaaehtoiset auttavat päihteiden vaikutuksen alaisina olevia ja seuraavat heidän peruselintoimintojaan.

- Selviämisasema on hyvä paikka levätä pää selväksi turvallisessa ympäristössä. Koulutetut vapaaehtoisemme myös kiertävät festarialueella. Kansamme voi rohkeasti tulla juttelemaan mistä vain, kertoo päihdetyön suunnittelija Kati Laitila.

Vapaaehtoiset tunnistaa punaisista liiveistä, joissa on Punaisen Ristin tunnus sekä selässä teksti ”Päihdetyö”.

Kondomiajokortti tuo varmuutta turvalliseen seksiin

Ilosaarirockin festivaalialueella on Punaisen Ristin Pluspiste, jossa hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset jakavat kondomeja ja heidän kanssaan voi keskustella mistä vain seksiin, ehkäisyyn ja seksitauteihin liittyvästä. Festarijuhlijat voivat myös testata ehkäisytaitojaan suorittamalla kondomiajokortin. Pluspiste sijaitsee Soundi-lavan viereisellä alueella.

Kaikki Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat täysi-ikäisiä ja tehtäväänsä koulutettuja.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Punaisen Ristin päivystyksen yleisjohtaja Niina Pekkanen, p. 040-5151261 (festivaalin aikana kaikki haastattelupyynnöt Pekkasen kautta)

Päihdetyön suunnittelija Kati Laitila, p. 040 5895778