Yli sata Punaisen Ristin vapaaehtoista auttaa Ruisrockissa

Punaisen Ristin ensiavun, päihdetyön sekä hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset päivystävät Turussa Ruisrockissa 7.–9.7.2017.

Ruisrock on yksi kesän suurimmista Punaisen Ristin festaripäivystyksistä. Juhlijoita auttaa viikonloppuna yhteensä yli 120 Punaisen Ristin vapaaehtoista.

Punaisen Ristin ensiapupiste sijaitsee festarialueella pääportin ja Telttalavan välissä. Lisäksi ensiavun vapaaehtoiset kiertävät auttamassa tapahtuma-alueella.

– Ensiapuryhmää työllistävät yleensä hiertymät, pienet haavat ja nyrjähtäneet nilkat. Kaikkien tulisi muistaa juoda riittävästi myös vettä. Jos kuitenkin kaveri väsähtää, huonokuntoista ei saa jättää yksin, vaan paikalle tulee pyytää apua, muistuttaa Ruisrockin ensiapupäivystyksen johtaja Mika Vilpo.

Ensiapuryhmä hoitaa paikan päällä juhlijoiden haavat, tapaturmat ja vammat. Ensiavun vapaaehtoiset tunnistaa punaisista ensiapuliiveistä.

Selviämisasema auttaa päihtyneitä

Ruisrockissa on Punaisen Ristin selviämisasema, jossa vapaaehtoiset auttavat päihteitä ottaneita ja seuraavat heidän kuntoaan. Asema on Telttalavan vieressä koko festivaalin ajan.

– Selviämisasema on hyvä paikka levätä pää selväksi turvallisessa ympäristössä. Koulutetut vapaaehtoisemme kiertävät festarialueella ja kanssamme voi tulla rohkeasti juttelemaan mistä vain, kertoo selviämisaseman vastaava Eija Hakkarainen.

Vapaaehtoiset tunnistaa punaisista liiveistä, joissa on Punaisen Ristin tunnus ja selässä teksti ”Päihdetyö”.

Seksikiskalla naimamaisteriksi

Kesäkumi-kampanjan seksikiskalla voi keskustella mistä vain seksiin liittyvästä Punaisen Ristin hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoisten kanssa ja täyttää Naimamaisteri-kyselyn, jolla voi osoittaa olevansa ehkäisytiedon mestari. Seksikiska sijaitsee Rantalavan edustalla.

Kaikki Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat täysi-ikäisiä ja tehtäväänsä koulutettuja.

Lisätiedot:

Ensiapupäivystyksen johtaja Mika Vilpo, Punaisen Ristin Turun osasto, p. 040 594 0744

Selviämisaseman vastaava, päihdetyön vapaaehtoinen Eija Hakkarainen, p. 050 3576660