Yritykset innostuvat tempauksista Nälkäpäivänä

Perinteisen rahalahjoituksen sijaan henkilökunta järjestää usein oman keräyksen.

Punaisen Ristin lähestyvä Nälkäpäivä-keräys on innostanut useita yrityksiä järjestämään keräystempauksen työpaikalla. Nälkäpäivä järjestetään ympäri Suomea 18.-20.9.

- Yrityksistä tulevat rahalahjoitukset ovat vaihtuneet henkilökunnan itse suunnittelemiin tempauksiin. Vaikuttaa siltä, että yrityksissä halutaan vahvistaa yhteishenkeä samalla kun kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen, arvioi Punaisen Ristin yritysvarainhankinnasta vastaava Eeva Arrajoki.

IT-alan yritys Atea on osallistunut Nälkäpäivään jo monta kertaa. Ateassa innostus osallistua Nälkäpäivään lähti henkilökunnasta.

- Nälkäpäivä tarjoaa henkilöstölle mahdollisuuden toimia hyvän asian puolesta ja samalla saada hauskoja kokemuksia. Myymme leivonnaisia ja järjestämme pop-up-kirpputorin perinteisen lipaskeräyksen ohella. Etenkin kirpputori on herättänyt innostusta, kertoo Anu Lallukka Ateasta.

Berner Oy on yksi yrityksistä, joka osallistuu Nälkäpäivään, koska keräyksen tavoitteet sopivat hyvin yrityksen arvomaailmaan.

- Tuotteisiimme kuuluu esimerkiksi verenpainemittarit, joten työnkin puolesta haluamme tukea ihmisten hyvinvointia. Lähdemme mukaan keräykseen, koska haluamme tehdä hyvää myös tällä tavalla, sanoo Berner Oy:n Business Manager Christa Eklund.

Berner Oy:n tiloihin pystytetään Nälkäpäivä-kahvila, johon kutsutaan henkilökuntaa. Leivonnaiset valmistetaan itse ja tuotto lahjoitetaan Nälkäpäivään. Henkilökunta saa myös mahdollisuuden lähteä itse keräämään. Seuranaan heillä on lapsiperheitä ilahduttava maskotti Ainu Ensipupu.

Nettilipas kiertämään

Arrajoki on hyvillään siitä, että yritykset osallistuvat Nälkäpäivään itse valitsemallaan tavalla.

- Nälkäpäivästä kannattaa ottaa ilo irti. Itse suunniteltu ja yrityksen toimintaan sopiva keräystapa innostaa varmasti henkilökuntaa lahjoittamaan. Ja jos samalla henkilöstö virkistyy, se on vain plussaa, Arrajoki sanoo.

- Jos oman tempauksen suunnittelu vie liikaa aikaa, voi yritys pienellä vaivalla käynnistää keräyksen netissä nettilippaan avulla. Nettilippaan voi laittaa kiertämään sähköpostilla tai työpaikan intranetissä. Samalla kaikki voivat seurata nettilippaan saldoa. Nettilippaan voi perustaa osoitteessa www.lahjoituslipas.fi/punainenristi, Arrajoki sanoo.

Nälkäpäivä on keräyskampanja, jolla kerätään sitomattomia varoja Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Varoilla autetaan luonnonkatastrofien ja konfliktien uhreja eri puolilla maailmaa. Lisäksi varoilla autetaan onnettomuuksien uhreja Suomessa.

Nälkäpäivään voi lahjoittaa:

• Soittamalla numeroon 0600 12220 (20,12 €/puhelu + pvm)
  • Lähettämällä tekstiviesti "SPR" numeroon 16499 (15 €/viesti)
  • Netissä osoitteessa nälkäpäivä.fi
  • MobilePay:lla, numeroon 040 135 88 00
  • Nettilippaan voi perustaa osoitteessa: lahjoituslipas.fi/punainenristi

Lisätietoa:

Varainhankinnan suunnittelija Eeva Arrajoki, p. 020 701 2274

Tiedottaja Anna Vuorinen, p. 020 701 2224

Nälkäpäivä.fi

Punaisen Ristin kuvia saa maksutta ladata rekisteröitymällä Punaisen Ristin kuva-arkistoon osoitteessa www.punaisenristinkuvat.fi/fotoweb