Kenttäpiispa: Raamatussa perusteet vain miehen ja naisen väliselle liitolle

Report this content

Kenttäpiispa Pekka Särkiö vastasi kysymyksiin Teologisten opintopäivien piispan kyselytunnilla. Särkiö pääsi ottamaan kantaa jopa metsänhoitoon. Hän hämmensi kuulijat avohakkuita koskevalla asiantuntemuksellaan. Suurin osa kysymyksistä keskittyi puolustusvoimiin ja teologiaan. Piispa kommentoi muun muassa kirkon kantaa samaa sukupuolta olevien parisuhteisiin.

- Itse en halua, että kirkon kanta avioliittoon miehen ja naisen välisenä liittona muuttuu. Avioliitto ei ole tasa-arvo kysymys, vaan se on teologinen kysymys, Särkiö sanoi.

- Avioliitto ei ole myöskään pelkästään eettinen kysymys. Avioliitossa on kyse instituutiosta, jolla on raamatulliset perusteet. Niiden mukaan avioliitto on lahja miehelle ja naiselle. Mikä olisi raamatullinen pohja avioliitolle, jos se ei olisi miehen ja naisen välinen, Särkiö kysyi.

Kenttäpiispan mukaan kirkon kanta sukupuolineutraaliin avioliittoon on kaksinainen.

- Avioliitto on miehen ja naisen välinen, Jumalan säätämä järjestys. Toisaalta kaikilla ihmisillä on luovuttamaton ihmisarvo sukupuoliseen suuntautuneisuuteen katsomatta. Kun nämä ovat yhtä aikaa voimassa, syntyy painotuseroja ja ristiriitoja, Särkiö totesi.

- Nyt tilanne on vaikea ja monet kirkot ovat kriisissä. ELCA (Evangelical Lutheran Church in America) on menettänyt seurakuntia, samoin anglikaanikirkko Afrikassa.

- Toivon, että Suomessa kirkko voisi säilyttää yhtenäisyytensä uskon ytimen kautta.

Särkiö muistutti, että ”paperilla” kirkko seisoo Suomessa edelleen sanan ja tunnustuskirjojen pohjalla. Kirkon ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista.

- Koen yhteyttä siellä, missä apostolinen uskontunnustus on totta.

Särkiö sanoi, että työssään hän toimii siltana Puolustusvoimien ja kirkon välillä. Kenttäpiispa nauttii Särkiön mukaan molempien tahojen tukea.

- Pappeja tarvitaan puolustusvoimissa, koska papin läsnäolo tuo joukolle rohkeutta ja moraalista selkärankaa. On tärkeää tietää, että paikalla on joku, jonka kanssa voi puhua kaikesta.

- Vaikka länsimainen ihminen haluaa rauhaa, olemme viime aikoina huomanneet, ettei sota ole mahdottomuus. Kenttäpiispan rooli liittyy joukkojen jaksamiseen rauhan ja myös sodan aikana, Särkiö määritteli.

Teologiset opintopäivät jatkuvat Suomen Raamattuopistossa Kauniaisissa 4.1. asti.

Ohjelma löytyy osoitteesta sro.fi

Raamattuopiston vararehtori