Merkittävä saavutus: 200 miljoonaa kiloa kierrätettyjä autonrenkaita

Report this content

Suomalainen renkaiden kierrätys Euroopan huipputasoa Merkittävä saavutus: 200 miljoonaa kiloa kierrätettyjä autonrenkaita Suomalaisessa kierrätystoiminnassa on saavutettu merkittävä lukema. Reilussa kuudessa vuodessa Suomessa on kerätty talteen peräti 200 miljoonaa kiloa käytettyjä autonrenkaita. Määrä vastaa yli seitsemän miljoonan auton renkaita. Renkaista yli 90 prosenttia päätyy hyötykäyttöön, muualla Euroopassa keskimäärin vain 60 prosenttia. Käytettyjen renkaiden järjestelmällinen kierrätys aloitettiin Suomessa vuonna 1996. Taustalla on valtioneuvoston päätös, joka velvoittaa renkaan tuottajan huolehtimaan siitä, että käytöstä poistetut renkaat päätyvät hyötykäyttöön. Kierrätyksestä vastaa rengasalan toimijoiden yhdessä perustama Suomen Rengaskierrätys Oy. Suomalainen renkaan kierrätys on kansainvälisessä mittapuussa erittäin edistyksellistä. "Euroopassa hyötykäyttöön päätyy keskimäärin vain 60 prosenttia renkaista, joten Suomessa ollaan kierrätyksessä edelläkävijöitä", Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Harry Sjöberg iloitsee. "Tulevaisuudessa tavoitteemme on renkaiden osalta päästä eroon jätteen statuksesta, sillä kyseessä on selvästi maanrakennusaine." Käytettyjen renkaiden suurimmat hyötykäyttökohteet ovat maanrakennusalalla. "Noin 80 prosenttia hyötykäyttöön menevistä renkaista käytetään maanrakennustarpeisiin", Sjöberg kertoo. "Renkaat ovat erinomainen materiaali muun muassa meluvalleissa, routaeristeissä sekä suljettavissa ja uusissa kaatopaikkarakenteissa." Käytännössä renkaiden kierrätys toimii siten, että kuluttajat voivat tuoda veloituksetta käytöstä poistamansa ajoneuvon renkaat mihin tahansa renkaita myyvään liikkeeseen. Näistä keräyspisteistä renkaat toimitetaan alueterminaaleihin käsiteltäviksi. Renkaiden jatkokeräyksestä, lajittelusta, varastoinnista ja tarvittavasta käsittelystä sekä hyötykäyttöön toimittamisesta huolehtii Lassila & Tikanoja Oyj. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Harry Sjöberg, Suomen Rengaskierrätys Oy, puh 0400 452 631, e-mail: harry.sjoberg@rengaskierratys.com 200 miljoonaa kiloa renkaita eli: - reilu kuusi Eduskuntatalon kokoista laatikollista renkaita - yli seitsemän miljoonan auton renkaat - yli 4200 kilometrin korkuinen rengaspino eli kaadettuna pino yltäisi Suomesta Afrikkaan asti painaa yhtä paljon kuin 30 000 Afrikan norsua Sähköinen kuvapankki: www.rengaskierratys.com ks. seuraava sivu. 2/2 Kuvapankista (www.rengaskierratys.com) löytyvät muun muassa seuraavat sarjakuvapiirtäjä Timo Kokkilan piirtämät kuvat sekä erilaisia rengaskierrätykseen liittyviä kuvia. Kaikki kuvat ovat toimitusten vapaasti käytettävissä. [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00300/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00300/wkr0002.pdf