Älykorttialan ja tunnistamisen SFS-seminaari veti salin täyteen väkeä

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry järjesti keskiviikkona 23.9.2009 asiantuntijaseminaarin älykorteista ja tunnistautumisesta Ravintola Laulumiehissä. Seminaariin ilmoittautui lähes sata kiinnostunutta kuulijaa. Osallistujat kiittelivät laajaa ja monipuolista ohjelmaa, etenkin koska vastaavaa tapahtumaa ei ole järjestetty Suomessa viime vuosina. Seminaarin esitykset antoivat kattavan kuvan älykorttialasta 20 vuoden ajalta sekä läpileikkauksen käytössä oleviin sovelluksiin Suomessa ja kehitysnäkymiin maailmanlaajuisesti.

Seminaarissa olivat esillä sekä julkisen hallinnon että liike-elämän tämän hetken keskeiset korttisovellukset. Timo Rinne Tag Systems Finlandilta totesi esityksessään älykorttien maailmanlaajuisen määrän olevan yli viisi miljardia, näistä puhelin- ja tietoliikenteen osuus on yli 3,5 miljardia. Suomalaisten asiantuntijoiden panos on ollut merkittävää esimerkiksi matkapuhelinten SIM-korttien kehityksessä. Tulevaisuuden korttitrendit korostavat mm. kontaktittomia kortteja, avoimia sovellusalustoja, turvallisuusvaatimuksia ja biometrisia tunnisteita kuten sormenjälkiä. Älykortin muoto voi myös muuttua – vaikkapa NFC-tekniikalla varustettu matkapuhelin tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Kortin toiminnallisuuden voi toteuttaa myös täysin ilman fyysistä välinettä. Seminaarissa eniten keskustelua herätti tulevaisuuden kortti- ja varmennejärjestelmien ekosysteemin toimivuus. Erityisesti mobiilitunnistautumisen maksullisuus ja sen maksun perinnän toteuttaminen saattavat vaikuttaa sen suosioon. Useimmat esimerkiksi verkossa käytettävät tunnus–salasana -tunnistautumisratkaisut ovat käyttäjälle ilmaisia, joten niiden korvaaminen teknisesti paremmilla ratkaisuilla voi olla vaikeaa. Niinikään hallinnollisista ja kaupallisista syistä haasteellisiksi koettiin monisovelluskortit. Yksi monisovelluskortti, jonka toteuttamiselle ei nykyisellään ole teknisiä esteitä, voisi helposti korvata kourallisen kortteja kuluttajien kukkaroissa. Seminaarin järjestelyjen taustalla oli Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n Kortit ja tunnistaminen -seurantaryhmä. Tämä 16-jäseninen seurantaryhmä seuraa ja kommentoi ja muodostaa Suomen kannan standardiehdotuksiin korttialan virallisessa standardisoinnissa kansainvälisessä ISO/IEC:ssä (JTC1/SC 17 Cards and personal identification) ja ja eurooppalaisessa CEN:ssä (TC 224 Personal Identification, Electronic Signature and Cards and Their Related Systems and Operations). Lisätietoja aiheesta voi tiedustella SFS:n IT-standardisoinnin asiantuntijalta Juha Vartiaiselta sähköpostitse (etunimi.sukunimi@sfs.fi) tai puhelimitse (040 356 7255).