dot.com sai kilpailijan - Uusi Internet-tunnus ”eu” yleistyy vauhdilla

Tunnus ”eu” Internetin sähköpostiosoitteissa ja kotivuosoitteissa otettiin käyttöön huhtikuussa 2006 ja se on saanut suuren suosion. Euroopan unioni muutti kaikki Internet-osoitteensa eu-päätteisiksi 9. toukokuuta. Aloitteen tunnuksen käyttöönotosta teki EU:n Lissabonin huippukokous vuonna 2000. Tällä halutaan korostaa Euroopan roolia tietoyhteiskunnassa ja sähköisessä kaupankäynnissä ja lisätä Euroopan kilpailukykyä.

Internet-osoitteissa käytetään joko standardin SFS-EN ISO 3166-1 mukaisia kaksikirjaimisia maatunnuksia tai yleisiä tunnuksia. Suomen maatunnus on ”fi” ja fi-päätteisiä osoitteita myöntää Viestintävirasto. Käytössä on runsaat 130 000 fi-päätteistä osoitetta. Käytössä on paljon myös yleisiä tunnuksia kuten ”com”, ”int” ja ”org”, jotka eivät ole maasidonnaisia. Ylivoimaisesti eniten on käytössä com-päätteisiä osoitteita, runsaat 58 miljoonaa kappaletta. Tunnus ”eu” voidaan myöntää vain Euroopan unionissa asuvalle henkilölle tai EU:ssa toimivalle yritykselle. Eu-tunnuksia on käytössä runsaat 2,2 miljoonaa kappaletta. Suomessa on jo käytössä yli 8 000 eu-päätteistä Internet-osoitetta.

Eu-tunnuksella voidaan korostaa organisaation eurooppalaisuutta. Standardisoimisliitosta kerrotaan, että esimerkiksi Belgiassa päämajaansa pitävä eurooppalainen standardisoimisjärjestö CEN otti käyttöön uuden www-osoitteen www.cen.eu 1. marraskuuta. Samalla järjestö muutti sähköpostiosoitteet muotoon etunimi.sukunimi@cen.eu. Vanhat osoitteet toimivat kuitenkin rinnalla siirtymäajan.

Suomen Standardisoimisliitto SFS
Tiedottaja Jyrki Alanko