Energiatehokkuuden laskentaa harmonisoidaan

Energiatehokkuuden ja energiansäästöjen laskentamenetelmistä on vahvistettu eurooppalainen standardi SFS-EN 16212. Se koskee energian loppukäyttöä.

Euroopan maat ovat omaksuneet toimintalinjoja energiatehokkuuden parantamiseksi ja uusiutuvien energialähteiden käytön kehittämiseksi johtuen energian saatavuuteen liittyvästä epävarmuudesta ja tarpeesta hillitä ilmastonmuutosta. Tavoiteltava energiansäästö kullekin maalle ja EU:lle yhteensä on ilmaistu kansainvälisissä sopimuksissa. Tämä on johtanut harmonisoitujen energiansäästön seuranta- ja arviointimenetelmien tarpeeseen.

Standardi on tarkoitettu käytettäväksi sekä toteutuneiden säästöjen jälkikäteisarvioinnissa että odotettavissa olevien säästöjen etukäteisarvioinneissa. Standardi mahdollistaa säästöjen laskemisen mille tahansa valitulle ajanjaksolle. Menetelmät soveltuvat esimerkiksi rakennusten, autojen, sähkölaitteiden, teollisuusprosessien ja energiansäästön laskemiseen. Sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi yksittäisten kotitalouksien, yritysten tai muiden loppukäyttäjien energiasäästöjen laskemiseen.

Standardissa on kaksi laskentamenetelmää. Toinen perustuu energiaindikaattoreihin, esimerkiksi asunnon keskimääräiseen sähkönkulutukseen, joka lasketaan usein tilastotiedoista. Toisessa menetelmässä tarkastellaan loppukäyttötoimia ja energiatehokkuuden edistämistoimia. Menetelmällä voidaan laskea esimerkiksi olemassa olevien asuntojen yläpohjan eristämisen säästövaikutukset.

Standardi on saatavissa Standardisoimisliiton asiakaspalvelusta. Standardin on suomentanut Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys METSTA ry.

Metalliteollisuuden Standardisoimisyhdistys METSTA ry
DI Lauri Elers