Esite ergonomian ja käytettävyyden standardeista

Suomen Standardisoimisliitto SFS on julkaissut esitteen ”Ergonomian ja käytettävyyden standardit”. Esitteessä kerrotaan mitä ergonomia ja käytettävyys ovat. Siinä selostetaan hyvän ergonomian hyötyjä ja ergonomiastandardien merkitystä.

Ergonomian perusteet esitetään standardissa SFS-EN ISO 6385. Käytettävyyden perusteet esitetään standardeissa SFS-EN ISO 9241-11 (käytettävyyden määritelmä) ja SFS-EN ISO 9241-210 (käytettävyyden suunnittelu). Esitteessä on luettelo ergonomian SFS-standardeista aiheittain ryhmiteltynä.

Ergonomiastandardien laadinnasta vastaa Suomessa Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys. Ergonomian standardit kuuluvat SFS-ICS-ryhmään 13.180.

Esite on SFS:n www-sivuilla www.sfs.fi kohdassa Ajankohtaista – Esitteet.

Jukka-Pekka Rapinoja
Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys