Esteetön tietotekniikka herätti seminaariyleisönkin keskustelemaan

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n järjestämä seminaari ”Esteetön tietotekniikka – standardisoinnin suuri haaste” keräsi runsaan yleisön Finlandia-taloon keskiviikkona 9.9.2009. Paikalla oli paitsi julkishallinnon ja yritysten edustajia, niin myös laaja joukko erityisryhmien järjestöjä.

Seminaarissa tuotiin esille monia tietotekniikan esteettömyyden edistämiskeinoja. Yhtenä toiveena esitettiin, että julkiselle hallinnolle laadittaisiin ohjeistus esteettömien IT-ratkaisujen hankintoihin. Tähän liittyen julkisen sektorin tarjouspyyntöihin pitäisi esteettömyyden tulla yhdeksi selkeästi perustelluksi valintakriteeriksi. Seminaarissa todettiin myös, että yksi ratkaiseva tekijä esteettömyyden edistämisessä on asenne. Jotta esteetön tietotekniikka saataisiin osaksi vallitsevaa olotilaa, tarvitaan koulutusta. Esteettömyysnäkökohtien toivottiin sisältyvän eri koulutusohjelmiin, niin että esim. internetsivujen tekijät osaisivat paikantaa saavutettavuutta ja esteettömyyttä heikentäviä asioita. Tässä nähtiin jopa tarvetta uudelle ammattikunnalle - kaivataan henkilöitä, jotka pystyvät auttamaan esteettömyysvaatimukset täyttävien tarjouspyyntöjen laadinnassa, auttamaan tarjoamaan esteettömiä IT-ratkaisuja sekä arvioimaan ratkaisujen esteettömyyttä. Tietotekniikan esteettömyyttä yritetään edistää monella eri taholla. Tarvittaisiin kuitenkin yksi kokoava taho, joka voisi toimia esteettömyyden tietopankkina ja neuvontapisteenä. Myös esteettömän tietotekniikan standardisointia tehdään usealla taholla. Lisää asiantuntijoita tarvitaan osallistumaan eri standardisointiryhmien toimintaan, ja standardeista ja meneillään olevasta standardisointityöstä tulisi saada enemmän tietoa. Seminaarissa julkistettu Haglund Networks Oy:n toteuttaman projektin loppuraportti "Tietotekniikan hyödyntämisen esteettömyys. Standardisoinnin edistäminen" sai osallistujilta kiitosta kattavuudestaan ja asian syvällisestä ymmärtämisestä. Projekti sai Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n vuosittain jakamaa projektirahoitusta vuonna 2008. Seminaarilla SFS pyrki viemään raportin toimenpidesuosituksia eteenpäin. Lisätietoja raportista voi kysyä Haglund Networks Oy:n toimitusjohtajalta Henry Haglundilta 18.9. tai viikosta 40 lähtien, puh. 040 574 4732 sekä etunimi.sukunimi@haglundnetworks.fi. Lisätietoja antaa myös SFS:n IT-standardisoinnin asiantuntija Hillevi Vuori viikosta 39 lähtien, puh. 040 356 8003 ja etunimi.sukunimi@sfs.fi. Raportin "Tietotekniikan hyödyntämisen esteettömyys. Standardisoinnin edistäminen" voi tilata maksutta pdf-muodossa (n. 2500 kt, 150 s.) sähköpostitse osoitteesta it-info@sfs.fi. Mainitse viestin otsikossa esteettömyysraportti.