Hissityöturvallisuuteen uudet ohjeet

Standardisoimisliitto on julkaissut uusitun painoksen hissityöturvallisuutta käsittelevästä standardista SFS 5880. Sitä on useissa kohdin selkeytetty ja siihen on tehty tarkennuksia. Riskejä on käsitelty aiempaa laajemmin. Standardin on laatinut Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistyksessä toimivan hissikomitean asettama työryhmä

Standardi perustuu hissialalla toimivien yritysten kokemusten ja yrityskohtaisten ohjeiden pohjalta laadittuun standardin ensimmäiseen painokseen vuodelta 2001. Standardi sisältää sekä varotoimia erilaisten riskien pienentämiseksi ja tapaturmien ehkäisemiseksi että myös eräitä toimintatapoja, joilla aikaansaadaan työmaakohtainen turvallisuus. Standardin mukaista turvallisuustasoa on tarkoitettu käytettäväksi kaikissa hissitöissä Suomessa.

Standardia sovelletaan työskentelyyn henkilöhissien ja tavarahissien asennuksen, huollon, korjauksen, modernisoinnin, purkamisen ja tarkastuksen aikana. Standardi ottaa huomioon myös muille ihmisille sekä eläimille ja omaisuudelle aiheutuvat vaarat.

Standardin määritelmiin on tehty tarkennuksia. Luku ”Vastuukysymykset, pätevyydet, koulutus ja dokumentointi hissialan töissä” on otsikoitu nyt ”Hissitöiden johtaminen” ja sitä on selkeytetty. Itsenäisen työskentelyn edellytyksiä on muutettu. A-tikkaiden käyttöön on tehty tarkennuksia. Sähköturvallisuutta koskevaa kohtaa on selkeytetty ja siihen on tehty tarkennuksia. Riskien arviointia, tunnistamista ja hallintaa on käsitelty aiempaa laajemmin. Erikoisesti vanhojen hissien turvallisuuspuutteiden osalta hissien huoltajien ja hissien haltijoiden velvollisuuksia on tarkennettu.

Aulis Kalliomäki

s-posti aulis.kalliomaki(at)hissitieto.fi