Iltapäiväseminaari ympäristöanalytiikan uusista standardeista 13.5.2014

Maaperän, käsitellyn biojätteen ja lietteiden ympäristöanalyyseihin on valmistunut lähes 30 uutta eurooppalaista standardia ja ohjetta. Tavoitteena on ollut kehittää yhteisiä menetelmiä usean eri kiinteän materiaalin analysointiin. Iltapäiväseminaarissa 13.5.2014 esitellään ympäristöalan horisontaalisen standardisoinnin tuloksia ja tulevaisuuden näkymiä. Tilaisuudessa myös kuullaan, mitä standardisoinnissa tapahtuu sektoreittain.

Aika: tiistai 13. toukokuuta 2014 klo 12.00 - 16.15
Paikka: SFS:n kokouskeskus, Malminkatu 34, Kamppi, Helsinki.
Ilmoittautuminen: viimeistään 7.5.2014 sähköpostitse osoitteeseen ilmoittautuminen@sfs.fi

11.45 Ilmoittautuminen ja kahvi
12.00 Avaus, Antti Karppinen, SFS
12.10 Uudet yhteiset standardit ympäristöanalytiikkaan? Pentti Manninen, Ramboll Finland Oy
12.30 Analyysimenetelmien katsaukset aloittain: maaperä ja liete, vesi, jäte ja kierrätyspolttoaineet, lannoitteet, maanparannusaineet ja kasvualustat, rakennustuotteet
14.10 Horisontaalimenetelmien käyttäjäkokemuksia, Ilpo Lahdelma, Ramboll Finland Oy
14.40 Standardien merkitys lainsäädännössä, Ari Seppänen, YM, Pirjo Salminen, MMM
15.25 Horisontaalistandardisoinnin tulevaisuuden näkymiä, Sari Sahlberg, SFS
15.45 Yhteenveto ja keskustelua
16.15 Tilaisuus päättyy

Seminaarin järjestävät SFS, Kemesta ry, Suomen ympäristökeskus, Rakennustuoteteollisuus ja Yleinen Teollisuusliitto.

Tilaisuus on maksuton.

Lisätiedot: www.sfs.fi