Jalkapallomaali ei saa kaatua

Jalkapallomaaleille on asetettu vaatimukset eurooppalaisessa standardissa. Se määrittelee maalin mittojen lisäksi vaatimukset maalin rakenteelle ja vakaudelle. Standardi kertoo myös, kuinka vakaus testataan. Maali ei saa kaatua standardin mukaisessa testissä.

Standardilla on haluttu lisätä yleisillä pelikentillä olevien maalien turvallisuutta. Suomessa ja muissa EU-maissa on nuoria kuollut maalin kaaduttua päälle. Standardi on ollut voimassa EU- ja Efta-maissa vuodesta 1996. Suomessa sen tunnus on SFS-EN 748. Jalkapallomaali on 7,32 metriä leveä ja 2,44 metriä korkea. Nuorisomaali on leveydeltään 5 metriä ja korkeudeltaan 2 metriä. Standardissa on vaatimukset neljälle erityyppiselle maalille. Maalin vakaus voidaan taata kiinteällä vastapainolla tai kiinnittämällä maali alustaan. Suomen Palloliitto on lähettänyt kunnille kirjeen, jossa muistutetaan jalkapallomaalien eurooppalaisesta standardista. Liiton olosuhdepäällikkö Tero Auvinen sanoo, että itse tehdyt jalkapallomaalit eivät ole missään olosuhteissa suositeltavia. Hän muistuttaa, että vaikka standardin mukainen maali ei hevin kaadu, minkäänlaisissa maaleissa ei ole syytä roikkua tai kiipeillä. Standardisointipäällikkö Pertti Isoniemi Yleisestä Teollisuusliitosta kertoo, että liikuteltavien maalien vaatimuksista on ehdotettu laadittavaksi eurooppalaisia standardeja. Ne koskisivat kaikkia maaleja. Aiheesta on ajateltu laadittavaksi kahta standardia. Niistä toinen käsittelisi turvallisuusvaatimuksia ja toinen käyttöönottoa, huoltoa, tarkastusta ja säilytystä. Maaleille määriteltäisiin kolme erilaista rakennetta: käytön ajaksi kiinnitettävä maali, liikuteltava vastapainolla varustettu maali ja vapaasti seisova maali. Standardisoinnin keskusjärjestönä maassamme toimii Suomen Standardisoimisliitto SFS. Se julkaisee SFS-standardit. SFS laatii standardeja yhteistyössä eri alojen yhteisöjen kanssa. Vapaa-ajan välineisiin ja urheiluvälineisiin liittyviä standardeja laatii Yleinen Teollisuusliitto YTL. Lisätiedot lehdistölle Suomen Palloliitto Olosuhdepäällikkö Tero Auvinen Puh. 040 823 5243 Yleinen Teollisuusliitto YTL Standardisointipäällikkö Pertti Isoniemi Puh. 09 6220 4136